Det amerikanske bladet Game Informer har fått den første titten på rollespillet The Elder Scrolls V: Skyrim, som ble annonsert i desember. Som seg hør og bør tok det imidlertid ikke lang tid før informasjonen fra sniktitten ble publisert på nettet.
Spillet foregår cirka to hundre år etter hendelsene i Oblivion, i den nordlige provinsen Skyrim. Dette er hjemprovinsen til nord-rasen, og var menneskenes originale hjem på kontinentet. I det spillet starter er det stridigheter mellom de to mektigste byene i provinsen.
Landet er kaldt og hardt, med fjellkjeder, vidder og nordiske skoger. Men det er ikke bare villmark: Skyrim inneholder også fem store byer (og massevis av småsteder) som du får utforske.
Som vanlig med rollespill, er ikke ting helt som de skal i Skyrim. Problemet denne gangen er en gjeng drager, som har vendt tilbake etter å ha vært borte i flere tusen år. Hvis ingen får stoppet dem vil den siviliserte verdens undergang snart være et faktum.
Naturligvis finnes det én person de frykter, og det er tilfeldigvis deg. Du er en «dragonborn», hvilket gir deg unike fordeler i kamp mot dragene. Det kan til og med være at du er den siste av ditt slag, så her er det ikke mye rom for å feile.
Heldigvis har du blitt godt tjent, og mentoren din er en av de siste gjenlevende «blades» (medlemmer av keiserens tidligere så mektige etteretningsorganisasjon, som vi har fått stiftet bekjentskap med i tidligere spill i serien). Han spilles forøvrig av Max von Sydow, den svenske skuespilleren som blant annet hadde hovedrollen i filmen Hamsun.
Ingen forhåndsdefinerte klasser
I tidligere Elder Scrolls-spill har du startet ved å velge en klasse, som har lagt visse føringer på hvordan figuren din utviklet seg. Nå er dette aspektet borte, og i stedet får du total frihet til å utvikle figuren din underveis i spillet. Dermed kan du velge å spesialisere deg, eller bli en slags altmulighelt.
Spillet har litt færre egenskaper («skills») enn tidligere (18), men til gjengjeld kan du gi figuren din ulike spesialegenskaper («perks»).
Bethesda lover at kamp skal føles mer spennende og være mer taktisk enn i tidligere Elder Scrolls-spill. Utviklerne har jobbet mye med hvordan de ulike våpnene føles. I tillegg kan du gi hver arm en egen funksjon, så du kan for eksempel gå til kamp med kniv og slegge.
I tillegg til magi har du mulighet til å rope spesielle «dragon shouts». Dette er mektige ord i dragenes eldgamle språk, som har stor kraft. Ved hjelp av disse kan du blant annet få tiden til å gå saktere, få vinden til å slå motstandere eller få en drage til å kjempe ved din side.
Endringer i systemene
Et av problemene mange opplevde med Oblivion var nivåskaleringen, som gjorde at fiendene rundt om i verden fulgte med deg opp i nivå. Dette gjorde blant annet at det ironisk nok kunne være mye lettere å bli gladiatormester hvis du var helt fersk enn hvis du var en hardfør kriger.
Bethesda har ikke gått bort fra nivåskaleringen, men de har endret den slik at den minner mer om det vi fant i Fallout 3 enn det vi fant i Oblivion. Dermed vil motstanden til en viss grad fortsatt skaleres etter ditt nivå, men effekten vil forhåpentligvis ikke være så kraftig som før.
En spennende nyhet er at oppdrag vil kunne endres basert på hva du har gjort. I et oppdrag kan du for eksempel bli bedt om å redde ei kidnappet jente. Da vil spillet visstnok sjekke hvilke av de nærliggende hulene du har utforsket, og plassere jenta og kidnapperne et sted du ikke har vært.
Du kan lese mer om Skyrim på forumet NeoGAF, hvor brukerne har samlet massevis av informasjon fra sniktitten. Spillet lanseres 11. november i år.