Etter å ha vært gjenstand for Twitter- og nettdiskusjoner verden over i om lag et døgn, har Double Fine-general Tim Schafer tatt bladet fra munnen. Det har haglet rundt det relativt lille studioet etter at de onsdag fortalte at Kickstarter-spillet Broken Age ikke kan bli ferdig med nåværende budsjett.
– Vi ber IKKE om mer penger. Vi gjør det godt på finanssiden. Vi bruker våre EGNE penger til å levere et større spill enn det vi begynte på via Kickstarter, lyder det fra spilldesigneren på hans Twitter-konto.
Ber ikke om, men trenger
Schafers ord virker myntet på noen av de mer sensasjonalistiske oppslagene på diverse nettsteder enn noe annet. Selskapet ber teknisk sett ikke om mer penger, men det er vanskelig å komme unna at de trenger mer penger.
– Selv om vi har fått mye mer penger via Kickstarter enn vi, eller andre, hadde forventet, hindret ikke det meg fra å bli ivrig og designe et spill så stort at det kom til å trenge mer penger, skrev han i oppdateringen, som kun er tilgjengelig for donasjonsytere.
Samtidig kan det virke som om han ikke ønsker å gi et inntrykk av at Double Fine ber om mer penger. Faktisk skryter han av at den finansielle situasjonen er svært god etter at de begynte å publisere spillene sine selv, uten innblanding fra utgiverleddet. Han understreker at de bruker inntekter fra salg av andre spill til å støtte opp om utviklingen, og peker også på at inntjente penger fra forhåndslanseringen teknisk sett er deres.
Kløyvd spill
Double Fine løser budsjettsprengningen ved å dele spillet i to, og selge den første delen via Steam Early Access når den kommer i januar neste år. Ingen som har donert til Kickstarer-prosjektet trenger betale, og de som kjøper første halvdel får andre halvdel når den er ferdig, etter planen allerede sommeren 2014.
Videre forklarer Schafer at av de 20 millionene de hanket inn, har kun 12 gått til utviklingen av Broken Age. Det resterende beløpet ble brukt på dokumentarfilmen som følger spillutviklingen, samt Kickstarter-premiene til de som har donert.
Les også: Broken Age klarer seg ikke med Kickstarter-pengene Les også: Kommentar: Får vi en ny spillrevolusjon?