Det har allerede rukket å bli en hel del oppstyr rundt oppfølgeren til det ikoniske WarCraft III-kartet Defense of The Ancients. For etter at prosjektet endelig ble avslørt har vi blant annet blitt vitne til en omfattende svertekampanje mot DoTA-skaper IceFrog.
Utenforstående drama er sjeldent noe annet enn et uromoment for spillerne, og det er derfor godt å endelig kunne få snuse litt på håndfast informasjon om det kommende spillet. Nylig ble spillets offisielle hjemmeside nemlig lansert, og her besvares en rekke spørsmål.
Blant de mange funksjonene som ramses opp finner vi blant annet langt mer sofistikerte repriseverktøy, slik at man nå skal kunne spole fritt og sette ut ulike navigasjonspunkter man kjapt kan hoppe mellom.
Samtidig skal utvikler Valve også tilby mer sofistikerte tilskuermuligheter, slik at oppfølgeren til det svært populære konkurransespillet virkelig strømlinjeformes for de sultne massene.
Dobbeldekning
En av tingene som har vært problematiske i DoTA er spillere som forlater et pågående spill midtveis. Dette kan ødelegge spillbalansen totalt, og om noen drar så starter det gjerne en dominoeffekt som kjapt tømmer spilløkten.
Dette er selvsagt noe som skal forbedres til neste spill, og det gjøres på flere måter. Om du faller ut ved uhell kan du for eksempel koble deg til den eksisterende spilløkten på nytt. Det er også mulig å få en venn av tilsvarende ferdighetsnivå til å erstatte deg.
Som en siste utvei kan medspillerne dine også velge å gjøre helten din datastyrt, samt spesifiere ulike typer oppførsel for å gjøre tapet av deg noe mindre.
Spørsmål og svar-spalten kommer også med en rekke betryggelser til trofaste fans. Den nye grafikken skal holdes til det funksjonelle, maskinvarekravene blir behagelig milde og brukerne skal ha minst like stor innvirkning utviklingen som i det forrige spillet. Det presiseres også at det opprinnelige spillet kommer til å utvikles så lenge det spilles, selv om denne oppfølgeren markerer et naturlig skritt videre for serien.