– Dør du i rødsonen er du ikke en veldig god spiller

PUBG-sjefen lytter til fansen, men har ingen planer om å fjerne spillets bomberegn.

PUBG Corp

En konsekvens av det å tre ut i rampelyset er at mannen i gata gjerne ønsker å påpeke alt du gjør feil. Det har Playerunknown's Battlegrounds-sjef Brendan Greene til de grader fått erfare, helt siden spillet opprinnelig kom til Early Access for et drøyt år siden.

I et intervju med Eurogamer denne uken fortalte Greene både om fremtiden til PUBG, og vanskelighetene rundt det å rette seg etter hva spillerne vil ha, kontra det utvikleren mener er best for den helhetlige opplevelsen.

– Rødsonen er der for for en grunn

PUBG Corp. hører på fansen, men vil ikke følge hylekoret blindt.
Bluehole

I månedene like før og etter lanseringen av spillets fullversjon for PC – i desember 2017 – ble studioet stadig mer innadvent. Nå ønsker Greene å åpne opp igjen for bedre kommunikasjon og samarbeid med spillerne sine.

En viktig del av dette er å lytte til tilbakemeldingene fra fans, mener han. Samtidig fortalte Greene at studioet ikke vil følge hylekoret blindt, og som et eksempel trekker han frem Red Zones – de tilfeldige områdene i spillet som bombarderes med jevne mellomrom.

I lang tid har PUBG-spillere klaget på rødsonene, da mange mener de er for bråkete og unødvendige avbrytelser av flyten i spillet. Greene mener det er vås, og har ingen planer om å gjøre endringer:

– Folk sier det ikke er noen grunn til å ha dem, men de dekker over lyder [fra fottrinn, skudd og kjøretøyer] og det ser skikkelig kult ut med kamper i dem. Og altså, man bør ikke dø i rødsonen. Dør du i rødsonen er jeg lei for å si at da er du ikke en veldig god spiller.

Greene legger imidlertid til at dersom hatet vokser seg altfor stort vil PUBG Corp. selvølgelig vurdere å gjøre endringer. Han ønsker nemlig ikke å fremstå som en egoist som nekter å gjøre endringer fordi det er hans spill.

Satser stort på e-sport

Videre fortalte PUBG-sjefen at studioet satser tungt på e-sport fremover. Allerede finnes det en haug med profesjonelle spillere og prestisetunge turneringer verden over, men Greene uttrykker villig at spillet egentlig ikke er klart for en skikkelig e-sportscene.

Det vil utvikleren endre på, med egne team som overtar ansvaret for spillets profesjonelle miljø og verktøy for å støtte spillere og organisasjoner i Nord-Amerika, Europa og Asia:

– Det er der jeg ønsker å se spillet om tre år. Jeg vil at det skal anses som en e-sport med turneringer spilt i store stadioner og ligaer som spilles over et helt år. Det er hva drømmen min for battle royale-konseptet har vært, og det er dit jeg vil vi skal bevege oss mot, sa Greene.

PUBG har begynt testing av sitt neste brett.
Vi har tatt en kikk på Savage, som er mye mindre enn tidligere brett »

Les også
Anmeldelse: Playerunknown's Battlegrounds

Siste fra forsiden