Nylig dukket One Life opp på Steam Greenlight med et rimelig interessant konsept: en flerspillerskyter satt til en post-apokalyptisk verden der du kun har ett liv. Dør du her, dør du for godt – faktisk blir selve Steam-kontoen din utelåst fra spillet for alltid, noe som sikkert er litt ekstra kjipt når spillet faktisk kommer til å koste penger.
Det som gjør konseptet litt mer allsidig er muligheten til å dominere beseirede fiender. Med denne mekanikken kan man velge å spare spilleren, men gjøre livet deres mer ukomfortabelt.
– Tilgi, ydmyk, avslutt, ta alt han har – det er ditt valg. Har du reddet livet til en eller annen taper? Ta dem som din fange og få dem til å jobbe det av seg. De kommer til å ønske å gjøre alt for å bli sluppet fri. Ingen andre spill kommer til å gi deg denne følelsen av å ha overtaket over andre, forteller spillbeskrivelsen.
Akkurat denne delen av konseptet høres vel ambisiøst ut, og det lite info å oppdrive om akkurat hvordan denne dominerings-mekanikken skal fungere. Ut fra traileren kan det virke som om mye av kommunikasjonen rundt slike trygle-sekvenser vil foregå gjennom stemmechat.
Inspirert av overlevelsesspill
Ellers ser det ut som om One Life henter noe av inspirasjonen sin fra spill som Rust og DayZ. Du må finne deg livsviktige ressurser for å overleve, finne deg noen å stole på og bygge en mobil base – en kampbuss.
«Ett liv»-konseptet er noe spillskapere har lekt seg med en god stund nå. Diablo-spillene har for eksempel hardcore-modusen, der man dør om man dør, og flere mer eksperimentelle spill har i mindre skala prøvd seg på det samme konseptet.
Vi får se om One Life blir en realitet etter hvert. Interessen er i hvert fall der; for øyeblikket troner spillet øverst på Steam Greenlight-listen.
Er du på utkikk etter andre interessante konsepter?
Her er ti indiespill du bør se opp for i tiden framover »