SAN FRANCISCO (Gamer.no): To av skaperne av det banebrytende skytespillet Doom fra 1993 hadde et foredrag om hvordan spillet ble til på dagens Game Developers Conference – den første såkalte Postmortem som har blitt gjort på tittelen.
Her fikk vi servert humoristiske tilbakeblikk og anekdoter om hvordan klassikeren ble til av John Romero og Tom Hall.
Prosjektet kom først skikkelig i gang da id Software fikk skaffet seg en Next-datamaskin (en Steve Jobs-teknologi) til 11 000 dollar. Men det var ikke bare dyr teknologi som var viktig for at Doom ble som det ble.
Vi ble fortalt at man prøvde å modellere alle fiendene i spillet i leire, før så å ta bilder av dem med et videokamera. På den måten kunne de se naturtro ut i selve spillet. Akkurat det fungerte dårlig, spesielt med tanke på animasjoner og at leire smelter under varme lamper.
Våpenutvalget var bredt og spennende i Doom, men kilden for arsenalet er noe overraskende.
– Alle skytevåpen i spillet ble kjøpt på Toys 'R' Us (lekebutikk), tatt bilde av og puttet inn i spillet. Nå fikk vi bare tak i tre-fire våpen, så når vi skulle ha spesielle varianter festet vi på andre ting slik at de ble mer eksotiske, sa John Romero på foredraget.
Før han forsikret oss:
– Og ja, vi lekte oss med de våpnene hele tiden på kontoret!
I dag jobber både John Romero og Tom Hall for Loot Drop, som er en stor kontrast til id Software. Deres fokus er nemlig på sosiale spill for den store masse fremfor massedrap av demoner.
PS. Sjekk vår Spillkalender for slippdatoer. Her får du full oversikt over når dine favorittspill kommer!