Bethesda rullet denne uken ut en oppdatering for Doom på Nintendo Switch, som introduserer en helt ny måte å spille på. Spillere kan nå benytte seg av bevegelsesstyring for å meie ned demonhordene, en funksjon fans skal ha etterspurt i lengre tid.
Bevegelsesstyringen i Doom fungerer på samme måte som for eksempel Splatoon 2 eller The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Spiller du i håndholdt modus kan du bevege konsollen for å se deg rundt i spillet, mens bevegelse av høyre Joy-Con tar seg av siktingen om du spiller i TV-modus.
Bevegelseskontrollene kan også brukes sammen med analogspakene, slik at du slipper å snu deg helt rundt i stolen mens du spiller. Hvordan det fungerer kan du se i videoen over.
Flere endringer
Ellers introduserer oppdateringen et nytt gruppesystem til flerspillerdelen, som skal gjøre det lettere å samle vennegjengen for en spilløkt. Bethesda har også justert litt på ytelsen, og lover bedre oppløsning i enkelte områder og diverse andre optimaliseringer. Du kan lese mer om oppdateringen på utviklerens nettsider.
Doom kom til Nintendo Switch 10. november i fjor, halvannet år etter den opprinnelige lanseringen på PC, PlayStation 4 og Xbox One. Tross noen visuelle og ytelsesbaserte nedgraderinger mente vår skribent at Switch-versjonen holdt seg svært godt:
– Ikke bare har id Software kokt sammen et spill som ble bedre enn jeg tror de fleste forventet da det kom ut på vårparten i [2016]. De har også, med hjelp fra Panic Button, klart å få til en portering til en teknisk underlegen konsoll som fungerer bedre enn det var grunn til å forvente, kommenterte Bjarte Wathne Helgesen.
Doom fikk også en VR-utgave i fjor.
Den var vi ikke like begeistret for »