Spilldesigneren John Romero er nok mest kjent fra tiden i id Software, et selskap han startet sammen med blant annet legenden John Carmack. Godt spilldesign, smarte utviklingsverktøy og nye programmeringsteknikker var viktige årsaker til at gutta gjennom Wolfenstein, Doom og Quake løftet skytespillene til nye høyder på 90-tallet.
Nedadgående karriere
Etter tiden i id Software var Romero med å grunnlegge Ion Storm. Der skapte han blant annet det ambisiøse skytespillet Daikatana, som nå regnes som en av de største kommersielle nedturene i spillbransjen.
Siden den gang han vært innom flere selskaper, før han i 2005 annonserte at han var med å skape et massivt onlinespill hos Slipgate Ironworks. Dette spillet hørte vi imidlertid aldri noe mer om.
Nå er veteranen i søkelyset igjen, etter at han nylig fikk spørsmål på Twitter om han hadde gitt opp å lage gode, gamle skytespill i førsteperson. Hans kontante svar var «Definitivt ikke! Jeg har planer». Romero avkrefter samtidig at det nye prosjektet er en oppfølger til fiaskoen Daikatana, som kun solgte 200 000 eksemplarer.
Det gjenstår å se hva disse planene går ut på, og om Romero fortsatt besitter kunnskapen og kreativiteten som gjorde han kjent i utgangspunktet.