Stemmene fra en annen planet
Stemmeskuespillerene gjør en veldig overbevisende jobb, spesielt med tanke på den store mengden personer og forskjellige bakgrunner som skal representeres i spillet. Jeg kjøper meg en hatt og tar den av meg - nok en gang underbygger de små detaljene helhetsinntrykket. Enkelte ganger kan riktignok konversasjonene høres noe konstruerte ut, ettersom man tross alt skal prøve å få lagt inn små hint i forhold til hvilken retning historien tar eller hvordan man kan få tak i et objekt. Dette får imidlertid manusforfatterene ta på sin kappe, ettersom stemmeskuespillerene gjør en glimrende jobb.
Flerspiller i en farget verden
Flerspillermodusen i Doom 3 er dessverre bare i form av den klassiske "deathmatch"-muligheten. De fleste av oss hadde nok et håp i det lengste om at vi skulle få muligheten til å spille oss gjennom både det vanlige spillet og kanskje en alternativ historie som et samarbeidsprosjekt, men det har dessverre ikke skjedd. Vi får vente på Xbox-versjonen eller på en modifikasjon fra nettsamfunnet før disse mulighetene åpner seg. Alle de klassiske våpnene fra de tidligere versjonene av spillet er tilgjenglige, så det er bare å legge seg i hardtrening med eldre versjoner av Doom før du får rotet deg ut i butikken. Helhetsfølelsen i spillet ligger veldig nært det man forventer av Doom-universet og man merker klart og tydelig at dette er et nytt spill i samme serie.
Doom 3 vil bli husket i lang, lang tid framover, men ikke nødvendigvis for spillet selv. Spillmotoren vil gjøre sitt inntog i dusinvis av nye franchiser og en helt ny standard for realisme har blitt satt. Mulighetene for å lage modifikasjoner er meget gode og flere lovende tillegg er allerede på markedet. Lommelykta som du er utrustet med i spillet kan ikke brukes samtidig som du holder et våpen, så et godt eksempel på modifikasjoner er den allerede godt omtalte "Duct Tape"-modifikasjonen som lar deg teipe lommelykta fast til et av de vanlige våpnene dine. Merkelig at de ikke har teip i det neste århundre, men forstå det den som kan. Kanskje marsboerene tok den.
Joachim Froholts mening:
At Doom 3 er et flott spill er det ingen som helst tvil om, men det er egentlig mer på grunn av den fabelaktige presentasjonen enn selve spillbarheten. Etter hvert blir det ofte både ensformig og forutsigbart, og i tillegg er brettdesignen ofte litt urettferdig. Det at monstre plutselig dukker opp bak deg, eller at de kravler ut av hemmelige rom bak veggene akkurat i det du beveger deg forbi er kanskje typiske Doom-trekk, men det betyr ikke at de har noe med god spilldesign å gjøre. Totalt sett klarer Doom 3 likevel å fengsle, og det er umulig å si noe annet enn at dette er et av årets beste skytespill.
Konklusjon
Avslutningsvis må det sies at Carmack og de andre hos id Software har levert akkurat det iallfall denne omtaleren gikk rundt og håpet på. Et dystert og mørkt spill, hvor motoren står for flere tekniske nyvinninger. En ny standard har nok en gang blitt introdusert fra id Software, noe som gjør at vi gleder oss enda mer til hva svaret kan bli fra Valve når Half-Life 2 gjør sitt inntog i butikkene. Selve spillet blir fort litt for ensformig og lite interessant, men historien er spennende og godt skrevet. Dette fører til at du hele tiden har lyst til å spille bare litt til, selv om du kanskje begynner å få en viss leihetsfølelse over deg. Potensialet for modifikasjoner og den rene kvaliteten på motoren gjør at spillet garantert vil ha stor nytteverdi i fremtiden også, så dette er langt fra noe dårlig kjøp. Bare det hadde vært litt mer variert.