Donkey Kong-stjernen Billy Mitchell anklages for å ha løyet om sine verdensrekorder

Skal ha brukt emulator.

Billy Mitchell i 2014.
Datagod, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Billy Mitchell, en av spillverdenens mest kjente spillrekjordjagere, anklages nå for å ha løyet om tre av verdensrekordene sine. Anklagene stammer fra en av moderatorene på fan-siden Donkey Kong Forum, som sannsynliggjør at Mitchell må ha brukt emulatoren Multi Arcade Machine Emulator – mest kjent som MAME – i stedet for en autentisk arkademaskin da han satte tre av rekordene sine.

Dersom Mitchell brukte en emulator hadde han muligheten til å pause spillet, spole tilbake, og klippe sammen en video av resultatet – rett og slett gjøre det lett for seg selv å spille seg opp til en rekord. I utgangspunktet er det ikke et problem i seg selv å bruke en emulator, men i miljøet er det i så fall vanlig å få rekorden verifisert av vitner, og å registrere rekorden som en MAME-rekord.

Oppdaget små forskjeller

Slik ser det ut når MAME 0.115 tegner brettet. Klikk for animasjon. (Bilde: Jeremy «xelina» Young).

Det er Jeremy «xelina» Young som like før helgen la frem indisium om Mitchells emulatorbruk. Young er moderator på Donkey Kong Forum, og vedlikeholder topplisten for rekorder.

En emulator er et program som gjør det mulig for et datasystem å oppføre seg som et annet system, men det er ikke uvanlig at det oppstår små forskjeller mellom programmet og det opprinnelige systemet. Det er nettopp slike små forskjeller Young mener han har funnet.

Og slik ser det ut når en autentisk arkademaskin tegner bildet. Klikk for animasjon. (Bilde: Jeremy «xelina» Young).

Forklaringen er ganske intrikat, men går i bunn og grunn ut på hvordan eldre versjoner av MAME tegner opp brettene på sammenlignet med en autentisk maskin. Dersom man ser på tegnemetoden bilde for bilde, er det en markant forskjell – MAME tegner store deler av brettene på én gang, mens en autentisk arkademaskin tegner opp deler av brettet fra side til side.

Til sist - her er Billy Mitchells innsendte opptak. Klikk for animasjon. (Bilde: Jeremy «xelina» Young).
Audun Rodem, Gamer.no

Young har gått gjennom videoopptak av Mitchells rekorder i sakte film og sammenlignet dem med MAME og andre opptak av Donkey Kong-rekorder. Han peker på at Mitchells innsendte videoer mest sannsynlig ikke stammer fra en autentisk maskin, og at de ser mer ut som MAME-opptak. Du kan se to sammenligninger til høyre.

Dermed har Young besluttet å trekke de tre rekordene som han mener er spilt på emulator – rekorder på 1 047 200, 1 050 200 og 1 062 800. Mitchells rekord på 933 000 blir stående, siden han faktisk nådde denne foran et publikum i 2004.

Young har også lagt frem indisiene til Twin Galaxies som regnes av mange som den øverste instansen for videospillrekorder. De har sagt at de skal vurdere saken.

For øyeblikket er det for øvrig Robbie Lakeman som holder verdensrekorden i Donkey Kong. Han satte en ny topprekord på 1 247 700 2. februar i år.

Filmskurk

Les også
Kjent Warzone-streamer klagde på juks – kort tid etter ble en hacker bannlyst på direkten

Mitchell er nok mest kjent utenfor arkade-miljøet på grunn av dokumentarfilmen King of Kong: A Fistfull of Quarters. I filmen portretteres han som rivalen til nykomlingen Steve Wiebe, og settes i et rimelig dårlig lys der.

Han satte flere rekorder på 80- og 90-tallet foran publikum, og de er dermed garantert legitime. Han er også kjent for å være den første personen som oppnådde en perfekt poengsum i Pac-Man – også dette foran et publikum i 1999.

Anklagene kommer like etter at Todd Rogers, som i 1982 satte en fartsrekord på 5,51 sekunder i Atari 2600-bilspillet Dragster, ble diskvalifisert. I hans tilfelle konkluderte mann med at det var umulig å sette en slik rekord uten å modifisere spillkoden.

Siste fra forsiden