Rollespillsjangeren er kanskje den spilltypen som har hatt størst suksess via folkefinansiering, og liker du tradisjonelle rollespill der handlingen sees fra fugleperspektiv er sjansene store for at Kickstarter-revolusjonen har gitt deg mange nye spill å se frem til.
Belgiske Larian Studios, skaperne av Divinity-serien, kastet seg også på Kickstarter. De startet en folkefinansieringskampanje midt i påskeferien, for rollespillet Divinity: Original Sin. Forskjellen på deres kampanje og mange andre folkefinansieringskampanjer er at de har jobbet med spillet i lang tid allerede, og at det vil bli lansert uansett utfall.
Oppdrag utført
Nå har Larian nådd målet sitt. I går passerte de minstebeløpet på cirka 2,3 millioner norske kroner, og kampanjen har fortsatt over to uker igjen. Det virker med andre ord ikke usannsynlig at Larian får utvidet budsjettet sitt ytterligere før tiden renner ut.
Resultatet av folkefinansieringssuksessen skal være at Larian får satt flere utviklere på spillet, slik at det kan utvides uten at lanseringsplanene forskyves. Spesifikt vil de legge inn flere valg og konsekvenser, flere oppdrag og gåter, flere områder å utforske og flere figurer og monstre. Disse vil ploppes inn på steder der Larian føler spillets omfattende verden ikke er interessant nok enda.
Larian bekrefter også at spillet vil lanseres til OSX og Linux i tillegg til Windows. Målet er å lansere alle tre versjonene samtidig, men om de ikke får dette til vil de i alle fall gjøre det de kan for å hindre at ventetiden blir lang.
Om studioet når ytterligere mål senere vil de ifølge Kickstarter-siden legge inn større systemer, slik som flere måter å skreddersy spillfigurene på og mer interessante bifigurer i gruppen din.
Tradisjonelt rollespill med mye nytt
Divinity: Original Sin er et rollespill der handlingen sees fra fugleperspektiv. Du kontrollerer i utgangspunktet to figurer, og disse kan operere uavhengig av hverandre i spillverdenen. Det er også mulig å få hjelp av en venn til å kontrollere partneren din.
Spillet skilter blant annet med turbasert, taktisk kamp, og det er mulig å leie inn hjelpere slik at du får flere strenger å spille på i kampsituasjonene.
Vi tok turen til Belgia for å ta en titt på spillet i fjor. Divinity-veteran Kristian Aasgaard var fornøyd med det han fikk se, og skrev blant annet følgende i sin sniktitt:
– Larian tar kanskje sjanser når de forandrer så mye på konseptet samtidig som de går tilbake til fugleperspektiv. Uansett er det veldig oppløftende å se utviklere som jobber med akkurat det de ønsker å formidle, ikke et kompromiss for å tekkes utgivere og markedskrefter. Divinity: Original Sin ser derfor ut til å få noe som mange store titler mangler; sjel.
Sjekk også spillets offisielle nettsted for mer informasjon.
Les også: Anmeldelse: Divinity 2: The Dragon Knight Saga
Les også: Sniktitt: Dragon Commander