Den belgiske spillutvikleren Larian hadde ikke noen ideell start på Gamescom. De hadde satt opp et lite avlukke hvor de planla å vise rollespillet Divinity: Original Sin og den underlige sjangerblandingen Dragon Commander, på hver sin PC. Men plutselig var maskinene borte.
Frekke tyver har nemlig stukket av med PC-er som har betaversjoner av begge de kommende spillene til det vesle selskapet, og selv om Larian hadde en backupløsning og fortsatt har mulighet til å vise spillene frem til pressen risikerer de nå at de uferdige prosjektene lekker ut på nettet. Det kan være svært uheldig for et selskap som ikke har noen andre utgivelser å falle tilbake på.
For å få maskinene – og betaversjonene – tilbake har Larian utlovet dusør på 5000 dollar (nesten 30 000 kroner) til dem som kan bidra med informasjon som hjelper dem å identifisere skurkene. Sjansene for at noen av våre lesere har slik informasjon er vel heller minimal, men om du faktisk skulle befinne deg på Gamescom og tror du kan hjelpe, finner du Larian i Business Hall 4.2, avlukke A-16.
I Dragon Commander må du bygge store hærer og ta over Divinity-universet gjennom turbasert strategi (tilsynelatende litt som i Total War-spillene), samtidig som du får lede disse hærene i sanntidsbaserte kamper hvor du selv får rollen som en ildpustende drage på slagmarken. For å vinne må du bruke magi, list og taktikk, og det skrytes av at du får skape allianser, søke eldgammel magi, flørte med mektige prinsesser, torturere uskyldige smådjevler og så videre. Du må også konversere med mange rare folk, gjøre viktige valg og drive forskning.
Divinity: Original Sin er et rollespill som går tilbake til tredjepersons isometrisk fugleperspektiv. Denne gangen er riktignok alt modellert i 3D, men kameravinkelen er låst. Det hele har et livlig og håndtegnet preg, med nærmest glødende farger. Spillet har turbasert kamp, og støtter samarbeidsflerspiller.
Begge spillene er ventet utgitt i løpet av 2013.
Les også: Sniktitt: Divinity: Original Sin
Les også: Sniktitt: Dragon Commander