Kjenner du følelsen av å sitte med en god idé til et spill uten helt å vite hvordan du skal realisere den? Hvem av de virkelig spillinteresserte har vel ikke drømt frem sine egne historier og konsepter til sine helt egne videospill.
Problemet er at de fleste av oss ikke har utdanning innen eller erfaring med 3D-modellering, programmeringsspråk eller animasjon. Å faktisk lage spill har lenge vært reservert de teknologisk viderekomne individene blant oss, og kun en fjern drøm for de fleste andre. Tingenes tilstand har heldigvis endret seg i nyere tid.
Visste du at det finnes dedikert programvare som lar deg skape dine egne spill uten noen krav til kunnskap om programmering? Det finnes flere av disse på markedet, og i tillegg har mange utviklere gjort sine utviklerverktøy fritt tilgjengelig for spillere for å skape spillmodifikasjoner som igjen kan bli til frittstående spill. Gode eksempler på dette fra nylig historie er Dear Esther og The Stanley Parable – to spill som opprinnelig var modifikasjoner til Half-Life 2, som ble utformet i Valves åpne utviklerverktøy Source.
Storslått eller minimalistisk?
Utviklerverktøyet vi skal ta for oss i dag, er i midlertidig av en litt enklere type. Møt Enterbrains serie med programvare for spillutvikling: RPG Maker.
Som navnet tilsier, er dette et program hovedsaklig utformet for utvikling av rollespill, og mer spesifikt for 16-bits rollespill av typen Chrono Trigger, Final Fantasy V og Breath of Fire. Du står imidlertidig helt fritt til å velge omfang av spillet selv. Dette betyr at man i all hovedsak kan skape alt fra storslåtte og komplekse rollespill til minimalistiske og historiesentrerte spill. Når man har satt seg inn i programmets grunnmekanikker og blitt kjent med hvordan det fungerer, har man plutselig en verden av muligheter man kan benytte seg av.
RPG Maker kan kjøpes fra den offisielle nettsiden eller på Steam. Programmet finnes i flere utgaver da RPG Maker som serie og merkevare har eksistert helt siden 1988. Eldre utgaver av programmet er derfor fremdeles tilgjengelig.
Denne artikkelen tar utgangspunkt i RGP Maker VX Ace fra 2012, den foreløpig nyeste og kraftigste utgaven, men grunnstrukturen fra tidligere utgaver er mer eller mindre identisk med hva man finner i VX Ace. Kart og andre byggegjenstander kan også importeres fra tidligere utgaver til VX Ace og visa versa.
Med Steam-utgaven kan du dele ditt prosjekt på Steam Workshop. Det finnes også et rimelig bredt utvalg av fabrikk- og brukerskapte tilleggspakker som gir deg større valgmuligheter innen blant annet teksturer og byggeelementer, i tillegg til musikk og lydeffekter. Grunnet lavere pris og mulighetene man får med tanke på Steam Workshop, anbefales det å kjøpe RPG Maker og eventuelle tilleggspakker der.
På nettsidene og integrert i programvaren finner du et fint utvalg enkle og oversiktlige innføringer til hvordan du bruker RPG Maker og hvordan du skal komme i gang med å lage ditt eget spill. Det bør strengt talt ikke være noen regler eller en fastsatt liste med punkter om hvordan man lager et spill, men det kan likevel være lurt å sette seg inn i innføringene da de tar for seg elementære aspekter ved spillutvikling som historie, dialog, hendelser og flyt.
Slik kommer du i gang
Den aller beste måten å lære noe på, er likevel gjennom å gjøre det. Så la oss komme i gang og bli bedre kjent med programmeringsstrukturen i RPG Maker VX Ace.
Strukturen består av elementene Database (styrer egenskaper, metadata, innstillinger og karakterer, for å nevne noe), Events (styrer hendelser og interagering med verdenen), Map Editor (som er verktøyet for bygging og endring av selve spillverdenen) og RGSS3 (Ruby Game Scripting System, som styrer hvordan de ovennevnte elementene forholder seg til hverandre). Som du kan se på bildet under, overlapper Events både Database og Map Editor, mens RGSS3 underlegger seg samtlige elementer.
RPG Maker lar brukere laste opp og benytte forhåndslagde skriptkommandoer fra Enterbrain eller andre parter til sin RGSS3. Derfor behøver man ikke å ha kjennskap til skriptspråk og skriptprogrammering for å lage spill i RPG Maker. Det er selvsagt mulig å programmere egne skripter til sine spill dersom man ønsker dette; de fleste vil imidlertid ikke behøve å tenke på og bruke mer tid på RGSS3 enn dette.
Database er plattformen du benytter for å skape og endre på aspekter relatert til gameplay. Den består av underkategorier som Actors, Classes, Skills, Enemies og System, og de er plassert i et enkelt og oversiktlig grensesnitt. Her etablerer du ditt spills «regler» gjennom å skape figurer, klasser, egenskaper, fiender og innstillinger. Her velger du også i veldig stor grad omfanget som spillet ditt skal ha, ettersom du gjennom Database hovedsaklig definerer graden av innhold i form av figurer, fiender og gjenstander.
Gi liv til din spillverden
Map Editor er kanskje den mest essensielle delen av RPG Maker med tanke på inntrykk og presentasjon – det er nemlig her du skaper spillverdenen din. Her lager du byer, skoger, grotter og sletter. Dette er verdenen dine figurer skal leve og bo i.
Du starter med å velge et tileset, som er et sett med underlag som du plasserer over kartet. Man kan begynne med forhåndslagde tilesets eller importere nye fra den offisielle nettsiden eller fra andre brukere RPG Makers offisielle diskusjonsforum. Du kan også importere egenlagde tilesets som du har lagd i grafiske applikasjoner som Illustrator, InDesign og MS Paint.
I Map Editor definerer du også hva som utgjør en vegg eller sperre i landskapet; du ønsker jo ikke at dine figurer skal vandre tvers gjennom hus, murvegger og trær. Her avgrenser du og skiller områder fra hverandre for å for eksempel definere hvor du kan møte på fiender og hvor du er trygg fra fiender.
Events bruker du for å fylle din spillverden med ting å gjøre. Her kan du skape og redigere personer å prate med, gjenstander og skatter du kan finne, og steder hvor du kan kjøpe og selge gjenstander, for å nevne noe. Her styrer du også i stor grad flyten i spillet. Du kan endre personers dialog og hvilke områder som er åpne basert på hvor langt i spillet man er kommet. Det er altså gjennom Events du skaper nøkkelhendelser som tar handlingen i spillet ditt videre. Her er det mange muligheter for å skape sterke og minneverdige øyeblikk i spillet ditt.
I kartverktøyet vil du kanskje legge merke til at utseendet på ditt prosjekt ikke samsvarer med flotte skjermbilder hentet fra ferdigstilte spill lagd i RPG Maker. Det er imidlertid flere grep du kan ta for å høyne den visuelle stilen og gjøre ditt spill mer presentabelt i ferdigstilt form.
Veldig mye av dette ligger i lyseffekter. Riktig lyssetting vil gjøre underverker med tanke på å glatte over kantete overflater og teksturer. Dette gjøres i kartverktøyet ved å programmere tiles som lys ved å legge inn et event (som for eksempel en lampe eller et bål), gi gjenstanden egenskapen «!$Light 1» og eksperimenter med plassering, hastighet og skygger i grafikkverktøyet i Map Editor.
Du kan også lyssette et helt kart med for eksempel sollys ved å kopiere lyseffekten din til mange tiles på kartet ditt. Det finnes også flere nyttige innføringer på diskusjonsforumet som går nærmere inn på ulike typer lyssetting. Som du kan se i bildet til høyre, hjelper dette på lang vei til å gi en mykere og mer flytende visuell stil til spillet ditt.
Alle verktøyene du har tilgjengelig i RPG Maker bør likevel behandles som noe man kan bruke for å oppnå hva man ønsker med spillet sitt, og ikke hva man må benytte for å oppnå et resultat. Selv om RPG Maker inviterer til utvikling av komplekse rollespill med klasser, oppgraderinger og monsterkjemping, er det fullt mulig å fullstendig ignorere dette og i stedet fokusere utelukkende på historiefortelling gjennom en minimalistisk spillopplevelse. En mellomting mellom slike ytterpunkter er selvfølgelig fullt mulig.
Trenger du inspirasjon?
Vet du hva Kan Gao brukte til å skape sin nå fire år gamle indieklassiker To The Moon? Spillet er, med unntak av noe håndlagd grafikk, utelukkende utformet i RPG Maker – og det uten noen som helst tilleggspakker eller modifikasjoner.
To The Moon er et kort, historiesentrert spill med flott stemning, vakker musikk og med mange rørende og minneverdige øyeblikk tematisk knyttet til minner, drømmer og anger man bærer på når man har nådd livets siste kapittel. Spillet ble da også hyllet av kritikere og tilhengere som et lysende eksempel på et vellykket kunstnerisk uttrykk ytret gjennom spillmediet. Har man et ønske om å skape korte, men sterke spillopplevelser i RPG Maker, bør To The Moon være til inspirasjon.
Er du lei av at så og si alle spill i Pokémon-serien er besynderlig like der de sverger til sin trygge og intetsigende tematikk og struktur? Med skript- og teksturpakken Pokémon Essentials, skapt av brukeren Poccil, kan du bruke RPG Maker til å skape dine helt egne Pokémon-spill.
Brukerskapte Pokémon-spill lagd helt fra bunnen av uten å modifisere eksisterende spill, ble veldig raskt en populær idé, og i de siste årene har det oppstått et yrende felleskap på nettet rundt dette konseptet. Såpass stort har dette vokst seg, at det hittil nyeste og kanskje største spillet fra dette felleskapet, Pokémon Insurgence (skapt av thesuzerain), fikk rimelig solid og omfattende omtale på det populære spillnettstedet Kotaku.
En personlig favoritt hos undertegnede er det merkelige Pokémon Uranium, som setter Pokémon i en dyster nær-fremtid hvor radioaktivt utslipp har begynt å påvirke lommemonstrene på uheldige måter. Her er det med andre ord gode muligheter for å involvere seg og bidra til et kvalitetsbevisst og kreativt felleskap som forsøker å gjøre nye ting med Pokémon som Game Freak og Nintendo aldri kommer til å gjøre.
Lav terskel, store muligheter
Forhåpentligvis har du nå fått et inntrykk av noe av det man kan gjøre i RPG Maker. Hva som er omtalt her er bare noen få eksempler; mulighetene er mange flere. Det er jo tross kun ens egen kreativitet som kan og bør sette begrensninger for hva et spill kan være.
RPG Makers største styrke er denne valgfriheten kombinert med en usedvanlig lav terskel for å komme i gang. Prisen på 480-550 kroner er meget sympatisk for et utviklerverktøy å være, og det oversiktlige brukergrensesnittet og den enkle strukturen gjør at du potensielt sett kan skape veldig mye med noe som i utgangspunktet er veldig enkelt. Det er også mange spill skapt i RPG Maker som du kan hente inspirasjon fra dersom man behøver det.
Sitter du på en veldig god idé og har et ønske om å omgjøre denne ideen til et spill uten å ha videre kjennskap til programmering eller andre sider ved spilldesign, kan jeg på det varmeste anbefale RPG Maker som en plattform for å realisere drømmene.
Vurderer du å starte ditt eget spillstudio? Her er noen gode råd på veien »