Sniktitt

Steep

Ditt fjell, dine muligheter

Kan dette bli det nye store ekstremsportspillet?

Ubisoft

LOS ANGELES (Gamer.no): Det er en stund siden vi har sett et skikkelig ski- og snowboardspill bli lansert av en stor utgiver. Utover at Mario og Sonic innimellom møtes til dyst under vinter-OL, ser det ikke ut til at noen satser på dataspill knyttet til vinteridrett lenger. Med gode minner fra Cool Boarders, Snowboard Kids og 1080 fra barndommen tror jeg det kan være på tide.

Ubisoft ser ut til å mene det samme. På E3 i år annonserte de Steep, et ekstremsportspill som lar deg suse nedover Alpene og oppleve alt fjellkjeden har å by på.

Litt tungt og klønete

Som mange andre Ubisoft-spill foregår Steep i en svær åpen verden der spillerne stå fritt til å komme seg fram stort sett som de vil. Idet jeg setter i gang den spillbare demoen på E3-gulvet, må jeg bruke et minutt eller to på å registrere hvor enorm spillverdenen faktisk ser ut til å være. Dette ser ut til å være noe helt annet enn de lineære snowboardspillene jeg er vant til.

Dra hvor som helst. Når som helst.
Ubisoft

– Vil du spille selv eller vil du helst at jeg skal spille og forklare samtidig, spør Ubisoft-representanten som står ved siden av meg. Jeg svarer at jeg helst vil spille selv, mens han kan peke og forklare ting underveis.

Foran meg stikker det en liten metallrampe ut fra fjellsiden. Jeg får beskjed om å gå fram dit og velge vingedrakten, populær blant basehoppere og andre våghalser som liker å kaste seg ut fra fjell. Vinden hyler i ørene idet jeg kaster meg utfor å spenner ut vingene. Følelsen av fart mens jeg braser nedover fjellet er til å ta og føle på.

Jeg treffer et sjekkpunkt på kartet og starter en tempoetappe nedover fjellet. En lang strek som bukter seg mellom trærne og fjellsidene viser hvor jeg skal fly og jeg forsøker å sette opp farten. Å gå fort nedover er ikke særlig vanskelig, men finmanøvreringen sitter ikke helt. Det er tungt å styre, som sikkert er ment å være en faktisk gjengivelse av hvordan basehopping kjennes på kroppen, men det krever litt tilvenning til å begynne med.

Sjekk den utsikten da!
Ubisoft

Alltid puddersnø

Etter å ha klart karret meg til en bronsemedalje i tempoetappen utløser jeg fallskjermen i ryggsekken og lander på fjellsiden. Neste skritt er å teste ut utforkjøring, men ikke før vi hopper til et nytt sted på fjellet. «Mountain View» åpner verdenskartet og gir meg oversikt over samtlige fjellkjeder tilgjengelig i Alpene. Nysnøen blåser over fjellsidene idet jeg vrir og vender på kartet. Droppsoner som finnes rundt om i fjellene lar meg flytte meg dit jeg vil. Nå er det på med carving-skiene.

Når et virtuelt liv står på spill går ting alltid greit.
Ubisoft

Også her må jeg slåss med kontrollene. Venstre styrespake brukes som alltid til å styre figuren min, men spesielle carving- og snuteknikker ligger på høyre spake. Begge må brukes parallelt for at du skal klare de krappeste og farligste svingene. Det blir mange knall og fall til å begynne med. På et tidspunkt klarer jeg å sende utforkjøreren min rett inn i et enormt grantre.

Hopp utføres ved å trykke inn høyre skulderknapp og slippe den rett før kanten av en avsats. Triks styres av spakene. Ved å dytte dem i ulike retninger begynner figuren min å snurre rundt eller gjøre saltoer. Det jeg sliter mest med er timingen. Når jeg skjønner at jeg kan holde inne skulderknappen før et hopp går ting litt lettere, men det er fortsatt ikke så lett å vite akkurat når jeg skal dytte spakene i en vilkårlig retning for å utføre et triks.

Les også
Anmeldelse: Steep

Etter å ha kavet rundt i snøen en liten stund gir jeg håndkontrolleren til Ubisoft-representanten ved siden av meg, som viser meg hva Steep faktisk kan by på. Mens jeg kun fikk til klønete svalestup og landet med ansiktet først klarer han å få halsbrekkende stunts til å minne om en vakker luftballett. Nå begynner jeg å skjønne hvorfor jeg ble spurt om jeg ville spille selv eller få en demonstrasjon.

Andre spillere vil dukke opp i spillet ditt, og du kan kjøre med dem hvis du vil.
Ubisoft

Konklusjon

I denne virtuelle versjonen av Alpene virker forholdene alltid ypperlige. Sola skinner, puddersnøen ligger uberørt foran deg og det er knapt en annen sjel i sikte. Det er innbydende og vakkert, som om fjellsidene ber deg om å spenne på det skiene, vingedrakten, fallskjermen eller snowboardet og suse nedover som om morgendagen ikke finnes. Selv er jeg veldig spent på om dette blir det neste store ekstremsportspillet.

Sammenlignet med lignende spill i samme sjanger virker Steep hakket mer ambisiøst og samtidig komplisert. Fjellområdene er større og farligere enn noen gang, med flere idretter og hundrevis av utfordringer du kan bryne deg på. Alt du gjør kan lastes opp og deles med venner, fra de verste fallene til de kuleste hoppene.

Kontrollene er det som potensielt kan knekke Steep, men det har nok mest med tilvenning å gjøre. Dette er nok ikke et spill man mestrer særlig fort, med mindre man har tilbragt mye tid med Skate-spillene.

Steep lanseres i løpet av vinteren 2016 til PlayStation, Windows og Xbox One.

Sulten på flere sniktitter og nyheter fra E3?
På våre E3-sider finner du alt vi har produsert knyttet til årets messe »

Siste fra forsiden