Feature

Disse spilltalene gir deg frysninger

Her er talene som hever opplevelsen til et nytt nivå.

Jeg vil påstå at for svært mange kan stemningen i et spill avgjøre om totalopplevelsen er svært bra eller bare middels. Stemningen er ofte det som griper tak i deg og får deg interessert i en historie eller setting som i utgangspunktet kanskje ikke er så engasjerende. For å få til dette har man en rekke audiovisuelle virkemidler, og et av de mer eksplisitte av disse er taler.

Taler har i historiens løp alltid vært en viktig del av mellommenneskelig kommunikasjon. De gamle grekerne videreutviklet konseptet og taler ble et viktig verktøy for retorikeren. De kan brukes til å overbevise en folkemasse om sine politiske synspunkter, eller bare for å hedre noen i andres nærvær. I spill tar talene tre former; Taler fra en figur til en folkemasse, taler fra en figur til spillerens figur, og taler fra en figur eller en forteller direkte til spilleren.

Disse er det mange av i spill, både store ideologiske taler og lange velskrevne monologer. I dag ser jeg nærmere på mine favoritter, de som får det til å gå kaldt nedover ryggen min. Disse er med på å løfte spillene enda et hakk høyere og bidrar til å skape noen av de aller beste øyeblikkene og minnene jeg har fra spillenes verden. Talene du vil oppleve her nytes best i et mørkt rom med høy lyd.

Andrew Ryan (Bioshock)

Armin Shimerman

Første stopp på vår oratoriske reise er Rapture. Her finner vi figuren Andrew Ryan, en idealist som har tatt på seg å skape det som i hans øyne er en perfekt by. Ryan spilles av Armin Shimerman som kanskje er best kjent som Quark i Startrek: Deep Space Nine, men han har også hatt stemmer i flere andre spill som Starcraft 2, Ratchet and Clank, Mass Effect og God of War II. Shimerman har med rette fått mye ros for hans rolle i Bioshock og enkelte har sågar hevdet at spillet ikke ville nådd samme høyder uten figuren Andrew Ryan

I talen som du finner i videovinduet under får du oppleve noen av de aller første øyeblikkene fra Bioshock. Spilleren er på vei ned i undervannsbyen og får da servert Andrew Ryans presentasjon av og begrunnelse for Rapture. Dette er stemmeskuespill av ypperste klasse og den idealistiske, stormannsgale Ryan tar form som en troverdig figur. Jeg elsker hvert ord fra den selvhøytidelige visjonæren. Se, hør og nyt:

Les også: Anmeldelse av Bioshock

Scolar Visari (Killzone 2+3)

Svært mange spill søker å oppnå en følelse av at alt som skjer i spillet står mellom liv og død, enten for hovedpersonen, for landet, for menneskeheten, eller for galaksen. Ved å gjøre spillene så storslagne som mulig, mener utviklere at de lettere kan spille på følelsesstrengene til spilleren og dra deg med inn i historien. Er det storslagent nok så må vel spilleren bli engasjert? Killzone-spillene forsøker å legge denne rammen rundt det som i min mening er helt brukbare skytespill, og de lykkes.

Brian Cox

Statsmannen og landsfaderen, Scolar Visari, som leder Helghastene i spillet, har noen av spillhistoriens mektigste taler. Han spilles av Brian Cox, en teaterskuespiller som også har bidratt i filmer som Braveheart, Chain Reaction, X-men II og Jason Bourne-filmene. Han spiller svært ofte skurker, og det er nok derfor han fikk rollen som det ypperste statsoverhodet på Helghan. Han leverer flere gode taler som søker å oppildne folket sitt til kamp. Jeg måtte rett og slett ta med to eksempler fra denne figuren. Det første som du ser under er fra åpningssekvensen fra Killzone 2. Her er det en pause i talen som gjennopptas etter litt prat, men få med deg alt, for dette skaper stemning.

Den andre talen fra Visari er hentet fra Killzone 3. Dette spillet har eksepsjonelt bra stemmeskuespill hele veien gjennom, spesielt imponerende er dialogene mellom Ray Winstone og Malcom McDowell. Men også her gjør Brian Cox en liten rolle, men når du leverer en tale som denne, da trenger du ikke gjøre så mye mer.

Les også: Anmeldelse av Killzone 2

Chairman Prescott (Gears of War 2)

Chariman Prescott

Gears of War er en annen spillserie hvor målet er overlevelse for den menneskelige rase. Det er enten oss eller dem, og hvis ikke du tar jobben vil det ikke være noen igjen å sørge for. Målet med talen som holdes av Chairman Prescott er at du skal forstå alvoret i det du står ovenfor. Prescott spilles av Charles Cioffi som har vært innom mange tv-serier og har også spilt i ulike Broadway-oppsetninger.

Denne talen er nok bedre skrevet og regissert enn den er utført. Selv om stemmeskuespillet her er litt statisk er sammensetningen av lyd, musikk og klipping så bra at også dette øyeblikket er svært minneverdig. Ta deg en titt og opplev hvorfor Marcus, Dom og de andre kjemper så innbitt mot romvesensvermen.

Les også: Anmeldelse av Gears of War 2

Solid Snake (Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots)

David Hayter

Kanskje spillverdens barskeste og desidert mest whiskeytunge stemme kommer fra figuren Solid Snake fra Metal Gear-serien. Gjennom en rekke spill, og endeløse videosekvenser, har han gledet oss med sitt dystre pespektiv på omverdenen. Den engelske stemmen til Snake tilhører David Hayter. Foruten sin rolle i Metal Gear er Hayter nok best kjent for å skrive manus i hollywood. Han har blant annet skrevet for filmene Watchmen og X-men. Ryktene skal ha det til at han også skal skrive og regissere en film basert på Lost Planet-spillene.

Det du finner i videovinduet under er Snakes famøse "war has changed"-tale fra åpningen av Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots. I motsetning til det vi har sett fra Killzone og Gears of War søker ikke denne talen å oppildne noen til kamp. Her er det ingen glorifisering av det å dø for fedrelandet eller begeistring for knuse fienden. Snake fremstår som en krigslei og sliten mann. Budskapet er så enkelt som det er sant; krig er noe dritt.

Les også: Anmeldelse av Metal Gear Solid 4: :Guns of the Patriots

Fortelleren (Fallout)

Ron Perlman

Når vi nettopp har sett "war has changed"-talen fra Metal Gear, må vi nesten ta med en motstridende påstand. Fallout-spillene har vært innom flere forskjellige selskaper og utviklere, men det er en ting som ikke endrer seg. Alle spillene starter med at Ron Perlman ytrer ordene "war, war never changes". Ron Perlman har etter hvert blitt en anerkjent skuespiller. Han er kanskje mest kjent som Hellboy, men han har spilt i så ulike filmer som Politiskolen 7, Star Trek: Nemesis, In the Name of the King: A Dungeon Siege Tale og tv-serien Sons of Anarchy. I tillegg til Fallout har han også lånt stemmen sin bort til Halo 2 og 3, Icewind Dale, og Turok.

Monologen som Perlman har i begynnelsen av Fallout-spillene har blitt et varemerke for serien. Det er en moralsk tale som påpeker at det er menneskehetens skyld at verden har gått under, men den legger også klart det historiske bakteppe for hvert av spillene. For alle som har blitt glad i Fallout-spillene vil disse talene automatisk føre til at hårene reiser seg på armene og man settes umiddelbart inn i den retrofuturistiske verdenen som Fallout tilbyr. I videoen nedenfor finner du Perlmans bidrag til Fallout 1, 2 og 3, men har du ikke sett dem så anbefaler jeg at du også søker opp introvideoene fra Fallout: Tactics og Fallout: New Vegas. Alle er nydelige.

Dette var mitt lille utvalg av de beste spilltalene jeg har opplevd. Jeg håper virkelig at fremtiden bringer flere stor øyeblikk som disse, og allerede under E3 kommer jeg til å ha øynene oppe for spill som kan tilby lignende opplevelser. Kanskje er Bioshock: Infinite og Mass Effect 3 gode kandidater? Men dette har vært en særdeles subjektiv fremstilling. Er du enig i de talene som her er presentert? Hvilke taler har jeg gått glipp av, og hvem av burde være på denne listen?

Les også: Slik skal spill lages!
Les også: Disse spillhistoriene har bergtatt oss
Les også: Her er våre første spillopplevelser

Siste fra forsiden