Det er ikke så lenge siden vi oppsummerte det strålende spillåret 2010, men i denne hyperaktive bransjen kan man slettes ikke hvile på laurbærene. Derfor er vi igjen tilbake med våre spådommer for de heftigste titlene i løpet av det kommende året.
Til forskjell fra tidligere kåringer velger vi heller å la syv skribenter presentere sine fem favorittspill, der vi tidligere gjorde en sjangermessig gjennomgang av de kommende utgivelsene. Dette tror vi gir det hele et mer personlig og spennende preg. Kanskje gjør det også at det blir lettere å identifisere med oss skribenter fremover. Her er det i hvert fall blanda drops!
Vi starter med ringreven og rollespillfantasten Mikael Harstad Groven, som viser sedvanlig pondus.
Mikaels mest etterlengtede:
The Elder Scrolls V: Skyrim
Utgivelse: 11. november (PC, Xbox 360, PlayStation 3)
Jeg har hatt noen av mine aller beste spillopplevelser i The Elder Scrolls-universet. Arena, Daggerfall, Morrowind og til og med Redguard har falt i svært god jord hos meg. Jeg aner ikke hvor mange uker og måneder jeg har utforsket Tamriel. Oblivion var en liten skuffelse i min bok, men jeg har slett ikke gitt opp Bethesda riktig ennå.
Selv om det kanskje ikke er all verden som er kjent om Skyrim, virker i hvert fall settingen lovende. Det iskalde nord kan by på mange gode eventyr, og jeg håper å la meg rive med og forsvinne fullstendig inn i dette rollespillet – slik jeg sist gjorde med nevnte Morrowind. Så spørs det hvor mye man beholder fra Oblivion, og hvor man tar tak. Jeg venter i stor spenning.
Mass Effect 3
Utgivelse: Fjerde kvartal (PC, Xbox 360, PlayStation 3)
BioWare har skapt et romepos uten sidestykke med sitt Mass Effect, de to første spillene har jo omtrent satt Star Wars i skyggen. Selv om det droppet enkelte rollespillelementer fra eneren, elsket jeg Mass Effect 2 som opplevelse. Selv om jeg tviler på at det skjer, ser jeg gjerne at det siste spillet i trilogien har en enda mer åpen brettdesign. Jeg vil utforske enda mer, fordype meg i tonnevis av dialoger.
Uansett blir det helt spesielt å følge avslutningen av Shephards utrolige eskapader. Nå skal man til alt overmål til jorden, som er under trussel fra uhyre slemme romvesner. Det blir spennende å se hva kjente omgivelser kan gjøre med Mass Effect. Blir fantasien forringet, eller vil den bare forsterke seg ytterligere?
Dragon Age II
Utgivelse: 11. mars (PC, Xbox 360, PlayStation 3)
Ja, jeg er litt skeptisk. Det første Dragon Age var en god spirituell oppfølger til Baldur’s Gate i min bok. På PC. Likevel solgte konsollversjonene best, og BioWare tar nå konsekvensene av det. Oppfølgeren blir ”konsollifisert”. Det kan bety både forbedringer og nedturer, og jeg håper på flest av førstnevnte.
Vi mister imidlertid fri bruk av det isometriske perspektivet, og det vil jeg savne stort. Likevel tror jeg spillet vil levere når det kommer til historie, valgmuligheter og dialog. Det er tre viktige komponenter i gode rollespill. Dere har ikke sviktet ennå BioWare, ikke la dette bli første gangen!
- Les også: Slik blir Dragon Age II
L.A. Noire
Utgivelse: Andre kvartal (Xbox 360, PlayStation 3)
Jeg elsket stemningen i Mafia, og i Mafia II for den saks skyld. Da jeg fikk noen timer med L. A. Noire like før jul fikk jeg noe av den samme følelsen. Denne gangen er vi imidlertid på riktig side av loven. Som politimann i Los Angeles anno 1947. Her kan du kjøre rundt i politibilen din og løse drap og sexovergrep, hva er vel bedre?
Etterforskning på åsteder og dialog med vitner og mistenkte er veldig viktig i dette spillet. Når det gjelder sistnevnte er det gledelig at L. A. Noire kommer med revolusjonerende ansiktsanimasjon. Man må nesten se hvordan det fungerer i praksis for å tro det, men det er nesten skremmende hvordan du kan lese avhørsobjektets egentlige motiver og intensjoner bare ved å kikke nøye på fjeset. Dette blir knall!
Star Wars: The Old Republic
Utgivelse: Andre/tredje kvartal (PC)
Jeg blir lett hekta på ting. Derfor er jeg ikke noen MMO-mann, og derfor er det med skrekkblandet fryd jeg venter på Star Wars: The Old Republic. Jeg elsket rollespillene denne tittelen tar navnet sitt fra, og de testene jeg har kjørt så langt lover meget godt med tanke på sluttproduktet.
Her kan du utforske en hel galakse som helt i Star Wars-universet, det er jo en våt drøm for nesten samtlige mannfolk i hele verden. Dessuten vil eventyrene være historiedrevne og alt av dialog er tale – jada, her slipper vi å lese tekst. Miljøene virker varierte og spennende, og våpen og annet krimskrams uendelige. Ja, dette blir farlig. Herlig farlig.
- Les også: Slik blir Star Wars: The Old Republic
Marius' mest etterlengtede:
Diablo III
Utgivelse: Uvisst (PC, Mac)
Jeg har fulgt dette spillet tett fra sin spede barndom, gjennom utallige omgjøringer og forbedringer. Jeg har hele tiden likt det jeg har sett og spilt, og jeg er nær fullstendig overbevist om at det fødes en ny konge inn i actionrollespillenes rekker den dagen dette spillet kommer på markedet.
Blizzard vet hva de gjør, og behandler hvert bidige spill med en øm og kjærlig hånd – noe som alltid sikrer en høy grad av kvalitet fra den amerikanske utvikleren. Diablo III sine sniktittversjoner har alle vært svært spillbare og bydd på mye ren spilleglede. Det store spørsmålet, som så ofte med Blizzard, er om spillet i det hele tatt kommer ut i år.
- Les også: Slik blir Diablo III
Battlefield 3
Utgivelse: Uvisst (PC, Xbox 360, PlayStation 3)
Nok en treer på listen min. I den store og noe amerikansk-overvektige spillbransjen må det kanskje sies noe spesielt at et av verdens tre beste skytespillutviklere holder til hos søta bror i Stockholm.
Digital Illusions har gjennom en årrekke bevist at de behersker sjangeren, og har sendt Battlefield-serien gjennom en rekke epoker og kriger med imponerende resultater. I en verden hvor flere og flere skytespill tilpasses for å fungere optimalt på konsoller, håper vi gamle PC-spillere på et skytespill som setter vår kjære plattform i førersetet. Hvis Battlefield 3 klarer å bære vekten av sine eldre brødre på skuldrene, kan vi se frem til et fantastisk skytepill – forhåpentligvis også i løpet av året.
L. A. Noire
Utgivelse: Tredje kvartal (Xbox 360, PlayStation 3)
Rockstar har alltid vært kjent som GTA-utvikleren, men med fjorårets Red Dead Redemption viste de for alvor at de kan skape interessante tidsspill utenfor andre tidsepoker enn bare nåtiden. Den store hendelsen på plakaten deres i 2011 er utgivelsen av LA Noire.
Spillet er satt i etterkrigstiden i Los Angeles, hvor du tar rollen som en krigshelt som starter å jobbe i LAPD etter at både tyskerne og japanerne har kapitulert. L. A. Noire blir nesten automatisk spennende ettersom det bærer en Rockstar-logo, men jeg tror også det faktum at du denne gangen skal være politi i et av Rockstars univers, kan bli veldig morsomt. Sniktitter og forhåndsfremvisninger av spillet virker lovende, så det er bare å krysse fingrene.
- Les også: Slik blir L.A. Noire
Defense of The Ancients 2
Utgivelse: Fjerde kvartal (PC/Mac)
Defense of the Ancients, eller DoTA som det populært kalles, har gått som en farsott i flere år. Spillet er en modifikasjon til det gamle Blizzard-spillet WarCraft 3, og endrer gameplayet ganske radikalt i forhold til originalspillet, der heltene og kontrollen av disse får et sterkt konkurransepreg.
Vi har ikke fått sett så mye fra DoTA 2 ennå. Men når verdens beste spillutvikler, Valve, sitter bak spakene, er det liten tvil om at det knyttes forventninger til tittelen. Valve har vist at de mestrer mange sjangre, og har gitt ut perle etter perle, så alt ligger til rette for en oppfølger som har alle forutsetninger for å sette sitt merke i tiden.
Uncharted 3: Drake's Deception
Utgivelse: 4. november (PlayStation 3)
Uncharted-spillene er av titlene vi i Gamer.no har aller vanskeligst å komme til noen som helst enighet om. Noen elsker dem, andre er ikke så veldig begeistret. Til tross for at jeg er enig i at det er mange ting i Uncharted-spillene som lett kunne vært bedre, er det få spill som bergtar meg og gir meg samme eventyrfølelsen som Uncharted: Drake's Fortune og Uncharted 2: Among Thieves.
Naughty Dog skaper miljøer som er genuint interessante å ferdes i, og til tross for at historien kanskje ikke alltid er like sterk, ønsker jeg alltid å vite hva som skjer rundt neste sving. Jeg gleder meg derfor stort til det neste spillet i den spennende serien om Drake & co.