God of War 3 (PS3)
Utgis: 24. mars
Kratos får for første gang utfolde seg på PS3 i år, noe som utvilsomt vil sette sitt preg på opplevelsen. Foruten å kunne levere imponerende grafikk kan utviklerne nå boltre seg med opptil 50 fiender på skjermen samtidig, mot 15 i de foregående spillene.
Vi forventer flere massive guder å drepe, horder av mytologiske beist og en håndfull monstrøse våpen vi kan lage kombinasjonsangrep med. Ikke minst er vi spent på å se hvordan det blir å styre en Kratos med vinger gjennom egne flyge-brett.
Star Wars: The Old Republic (Windows)
Utgis: 2010
World of Warcraft har vært fullstendig dominerende på MMO-markedet lenge, men når rollespillkongene hos Bioware bestemmer seg for å utfordre Blizzard er det kanskje en reell mulighet for at de kan bli vippet av tronen.
Bioware har tenkt å ta med seg sitt fokus på troverdig historiefortelling inn i The Old Republic, og har lagt handlingen til 300 år etter Knights of the Old Republic, over 3500 år før hendelsene i filmene. Alle spillets figurer skal være stemmelagt, og spillerne kan velge mellom Jedi- og Sith-fraksjonene, og totalt åtte ulike karakterklasser.
Gran Turismo 5 (PS3)
Utgis: 2010
PS3ens racing-alibi har virkelig latt vente på seg. Hvis vi ser bort fra minispillet GT5 Prologue er det nesten seks år siden forrige Gran Turismo, og forventningene hos fansen har vokst og vokst mens vi har ventet.
Utviklerne kaller selv spillet for "den ekte kjøresimulatoren", og for første gang i serien får vi nå en form for skademodellering og kollisjoner. I motsetning til tidligere utgaver vil spillet denne gangen også ha lisenser for World Rally Championship, Nascar, Indy Racing League og Super GT. Vi er spente på å se om Gran Turismo 5, etter all utviklingstiden, kan måle seg med Microsofts kritikerroste Forza 3.
Metroid: Other M (Wii)
Utgis: 2010
Ved siden av Mario og Zelda er Metroid-serien en av Nintendos viktigste kort, i hvert fall når det gjelder å blidgjøre de mest ivrige spillerne. Med Metroid: Other M ønsker Nintendo å bevege seg litt bort fra Prime-serien, og hente mer inspirasjon fra de tradisjonelle Metroid-spillene. Utviklingen har de denne gangen overlatt til Ninja Gaiden-studioet Team Ninja.
Spillet vil inneholde en blanding av brett med tredimensjonelle og todimensjonelle bevegelsesmuligheter. Spesielt er vi spent på de sistnevnte, som forhåpentligvis vil gi den gode, gamle Metroid-følelsen. Med tanke på det Castlevania- og Metroid-inspirerte Shadow Complex' suksess er det kanskje ingen dårlig ide.
Fallout: New Vegas (X360, PS3, Windows)
Utgis: 2010
Ønskelisten preges i stor grad av oppfølgere til allerede populære spill, og det er også umulig å komme utenom etterfølgeren til det som var et av de mest populære spillene i 2008. New Vegas vil ifølge Bethesda være samme type spill som Fallout 3, men ikke direkte ha noe med Fallout 3 å gjøre. Utover det har vi nesten ikke fått høre et kvekk om hva vi har i vente. Det stopper uansett ikke forventningene.
Dette er enda en av de oppfølgerne som på sett og vis har blitt lempet over på et annet studio. I motsetning til Fallout 3 skal New Vegas lages av Obsidian Entertainment, som tidligere har stått for flere andre rollespilloppfølgere. Men man kan også se på det som at serien har kommet hjem igjen, siden flere av Obsidians nøkkelpersoner var med på å skape Fallout-serien i utgangspunktet.
Battlefield: Bad Company 2 (X360, PS3, Windows)
Utgis: 5. mars
Battlefield 3 er på vei, men mens vi venter må vi klare oss med Bad Company 2. Og det er slett ikke sikkert det er noe dårlig bytte. I motsetning til forgjengeren er ikke dette noe rent konsollspill, men slippes også til PC.
I tillegg til en omfattende enspillerdel vil Bad Company 2 tilby en bred flerspilleropplevelse. Det fremste kortet de har på hånden i konkurranse med Modern Warfare og andre skytespill er et klart fokus på kjøretøy, samt en spillverden full av bygninger som kan ødelegges i sin helhet.
Brink (X360, PS3, Windows)
Utgis: 2010
Om du er lei av at skytespillene alltid settes til samme tidsperiode eller konflikt, som de endeløse framstillingene av andre verdenskrig, vil du antagelig ta godt imot Brink. Science-fiction-spillet settes til en oversvømmet jordklode, der den flytende byen kjent som Arken har blitt overbefolket.
Brink fokuserer på samarbeidsspilling og lagkonkurranser, men lar deg også sømløst bytte mellom disse og enspillerdelen. Dette kombinerer de med en fortellerdrevet opplevelse, og legger til en bunke med rollespillelementer på toppen. Forhåpentligvis tar utvikler Splash Damage nå et steg bort fra Enemy Territory-serien de har laget på oppdrag fra Id, og lager spillet de fremover kommer til å være aller mest kjent for.