Vi har dekket den triste skjebnen til Pure- og Split/Second: Velocity-utvikleren tett. Det hele begynte med at Black Rock Studio, som de het, opplevde kraftig nedbemanning i mai. I starten av denne måneden ble det klart at eierne Disney valgte å legge ned hele bedriften.
Det har vært mange spekulasjoner om hvorfor det digre selskapet valgte å ta dette drastiske grepet. Den mest anerkjente later til å være at Black Rock rett og slett ikke tjente nok penger, noe de skuffende salgstallene til både Pure og Split/Second underbygger.
Spillnettstedet Eurogamer har tatt en prat med en rekke kjente analytikere om problemet, og de har sine interessante teorier.
– Disney har bevisst ytret at de ikke lenger prioriterer konsoller. Kort fortalt så er de et familieselskap, og familier ser ut til å bevege seg bort fra kjernekonsoller og videre til Facebook, mobiler og nettbrett. Derfor er det ikke overraskende, men uunngåelig, at Disney velger å ta et steg bort fra konsollene, spekulerer Nicholas Lovell fra Gamesbrief.
Han får delvis støtte fra kjendisanalytikeren Michael Pachter.
– Disneys nye ledelse er hardt presset til å tjene penger. Jeg vil ikke si at å stenge Black Rock er den mest resolutte måten å kutte kostnader på, men Disneys Interactive-toppene har en Internett-bakgrunn og ser ut til å være temmelig fokuserte på sosiale spill heller enn fysiske produkter, uttaler Pachter til spillnettstedet.
Om sistnevnte årsak skulle vise seg å holde vann så gir det i det minste mening. Facebook-spillgigantene Zynga er verdt mer enn verdens største tradisjonelle utgiver, EA, og mobilspillene har egenhendig ført til gigantvekst for spillindustrien i sin helhet.