The Stomping Land er et flerspillerspill der spillerne må overleve i en verden full av dinosaurer. Spillet hadde en svært vellykket folkefinansieringskampanje på Kickstarter i fjor, og fulgte opp med en suksessrik lansering på Steams «early access»-tjeneste tidligere i år.
Så begynte problemene. Den siste posten på spillets Kickstarter-side er datert 30. mai, og handler om «early access»-lanseringen. Den offisielle Facebook-siden til spillet har ikke blitt oppdatert siden i mai
Twitter-kontoen ble sist oppdatert i midten av juni – da med beklagelse over at utvikleren hadde vært stille så lenge, og et løfte om at han var tilbake og klar for innsats. Her nevnte spillskaper Alex Fundora at han hadde blitt nødt til å ta seg av personlige forhold.
Etter dette gikk han i praksis under jorden, selv om han i august visstnok skal ha sagt til en journalist at spillet skulle overføres til Unreal Engine 4.
Full stopp på Steam
I mellomtiden har spillerne som har kjøpt «early access»-versjonen eller støttet spillet på Kickstarter blitt stadig mer urolige, og har gjentatte ganger forsøkt å få kontakt med utvikleren for å få en oppdatering om situasjonen. De har ikke lykkes.
Denne uken ble salget av spillet stanset på Steam. Verken Valve eller utvikleren kommentert saken, eller forklart hvorfor spillet ikke lenger kan kjøpes, og vi vet heller ikke om salgsstoppen er midlertidig eller permanent.
For øyeblikket er forumet på Steam preget av folk som ønsker å få refundert beløpet de har betalt for spillet, og diskuterer om hvorvidt det er mulig eller ikke.
Dette er ikke den første situasjonen der spillere har brent seg på å investere i «early access»-spill eller folkefinansiering. Selv om disse nye forretningsmodellene har gitt oss spill som Minecraft, Kerbal Space Program, The Banner Saga og Divinity: Original Sin, innebærer de samtidig en risiko for at man investerer i prosjekter som aldri fullføres.
Om dette skjer med The Stomping Land gjenstår selvsagt å se.