Har du kjøpt spill via nedlasting i det siste? Da er du ikke alene. Digitalt spillsalg vokser seg stadig større, og større skal det bli. I en rapport DFC Intelligence har utført, spås det at det digitale salget overgår butikksalg i 2013, melder Gamasutra.
I 2010 sto salg i butikk for litt under halvparten av det totale spillsalget, mens det digitale salget sto for tjue prosent. De resterende tretti prosentene kom fra hardwaresalg over disk.
DFC Intelligence mener at det digitale salget vil stå for 40 prosent av totalen i 2013, mens fysisk spillsalg synker ned til 35 prosent. Frem mot 2016 er det forventet at utviklingen fortsetter i samme retning, og at det digitale salget vil kapre om lag halvparten av markedet.
Stuekonsollene har hver sine respektive nettbutikkløsninger, i form av PlayStation Network, Nintendo eShop og Xbox Live Arcade. Til PC har nettjenesten Steam tidligere spist en stor del av kaka, en kake som EA nå håper å forsyne seg av med sin Origin-tjeneste.
Fokus på disk
Andre holder fremdeles en knapp på det fysiske spillmediet. Under årets Gamescom nå nylig, uttalte tidligere Crash Bandicoot-designer, Mark Cerny, at han ikke trodde at digitalt spillsalg ville ta over med det første.
Han begrunnet utsagnet med at folk flest ikke har kjapp nok nettilkobling for nedlasting av de største spillene, i hvert fall ikke om man ikke er av den tålmodige sorten.
– Butikksalg er kun en bonus Når vi snakker om det tekniske aspektet vil fremtidens spill bestå av en enorm mengde data. Nåværende PS3-spill er på mellom 25 til 50 gigabyte. Det er omtrent den eneste tingen i dag som ikke kan begrenses. I hvert fall i den nærmeste fremtiden vil det være vanskelig å komme utenom det fysiske mediet, resonnerer Cerny.
Les også: Origins overvåker deg fremdeles
Les også: Digital distribusjon passerer butikkspill
Les også: – Butikksalg er kun en bonus
Hva skal til for at du skal velge digitalt fremfor spill på disk? Diskutér i forumet!