Intervju

Digital Illusions

– Vi vil aldri forlate Battlefield

Vi snakker med Digital Illusions om Battlefield, fremtidsvisjoner og norsk spillindustri.

1: First page
2: New page

STOCKHOLM (Gamer.no) Digital Illusions er en av Nordens største og mest suksessrike spillutviklere. De er mest kjent for Battlefield-franchisen, men har også utviklet alt fra RalliSport Challenge, til Shrek- og Barbie-spill. I 2004/2005 ble de kjøpt opp av Electronic Arts, og siden den gang har selskapet vokst til å ha over 280 ansatte fra 15 forskjellige land, og alle jobber i selskapets kontorer i Stockholm.

Digital Illusions er blant de viktigste utviklerstudioene i Norden. (Foto: Digial Illusions)

Både Sean Decker og Karl-Magnus Trødsson er sentrale figurer i selskapets korridorer om dagen. Decker har rollen som General Manager, og fungerer slikt sett som en slags daglig leder for bedriften. Han har jobber i Electronic Arts i mange år, og har vært innom alt fra Westwood til Maxis, før han kom og ble ansvarlig produsent for Battlefield 2142.

Trødsson har jobbet for Digital Illusions siden 2000, og har med det tatt del i selskapets store oppturer. Han var med på teamet som lagde RalliSport Challenge, og har gjennom en rekke Battlefield-titler nå jobbet seg opp til å være ansvarlig produsent for konsollspillet Battlefield: Bad Company.

Vi satte oss ned for å prate med dem om alt fra Battlefield 3 til konsollutvikling, og hvorfor Norge henger så langt bak i spillindustrien. Først noen spørsmål til Sean Decker:

Mirror's Edge, det er vel en skarp sving for «Battlefield-utviklerne»?

– Digital Illusions har egentlig alltid likt skarpe svinger. Battlefield har overskygget mange av våre andre prosjekter, men vi har laget alt fra Barbie til Midtown Madness og Shrek. Vi har mange talentfulle mennesker her.

– Ingenting skal være «normalt» med Digital Illusions. Vi vil overraske og lage gode spillopplevelser.
Sean Decker, Digital Illusions

– Hva skjer etter dette da, vil dere utvikle flere nyskapende og unike prosjekter, eller går dere tilbake i «Battlefield-modus»?

– Vi ønsker å lage mer av dette ja, ingenting skal være «normalt» med Digital Illusions. Vi vil overraske og lage gode spillopplevelser.

– Hva med alle som venter på Battlefield 3, har dere noe på gang for dem?

– Hehe, det kan jeg dessverre ikke si noe om.

Battlefield Heroes har en rimelig unik finansieringsmodell, kommer det til å virke?

– Jeg vet ikke, men lignende prosjekter fra Sør-Korea har hatt brukbar suksess. Poenget er at verden endrer seg, og folk forbruker forskjellig. Se på musikkindustrien, jeg kan ikke huske sist gang jeg kjøpte en fysisk CD, og økningen i digital distribusjon er for stor til å kunne ignoreres. Vi må bare se på måten folk forbruker på, og tilpasse oss deretter.

Les også
Anmeldelse: Battlefield: Bad Company
Battlefield Heroes blir en annerledes og leken Battlefield-opplevelse.

– Er det denne veien PC-spillene må gå for å få bukt med piratkopieringsproblemet, som angivelig dreper PC-en som spillplattform?

– Jeg tror ikke at PC-en som spillplattform er døende, men vi har de senere år sett en gradvis dreining i markedet. Folk går til det som er der, og per i dag er World of Warcraft det store. Jeg tror bransjen må bli smartere når det gjelder å håndtere piratkopiering, men vi kommer aldri til å bli helt kvitt problemet, da det er forferdelig mange glupe folk der ute.

– Så dere kommer ikke til å forlate plattformen eller gjøre alle nye spill etter Battlefields Heroes-modellen?

– Nei, det kan jeg ikke se for meg. Vi skal også huske på at Battlefield Heroes er et spesielt spill som er rettet mot å underholde en stor gruppe mennesker som har et mer avslappet forhold til spillmediet. Vi ønsker å gjøre det tilgjengelig, for slik det er med de tidligere Battlefield-spillene, vil nye folk bli avskrekket fra å komme inn nå, ettersom de mest sannsynlig tar to sekunder før de får en kule i hodet.

– Så du sier at det vil komme noe til de som skyter deg etter to sekunder, du vet hva jeg fisker etter?

Mirror's Edge handler om å komme seg fra A til B så raskt som mulig.

– Hehe, jeg kan ikke si så mye mer enn at vi ville vært veldig dum om vi skulle la de som liker våre spill og spiller aktivt, i stikken. Det kommer til å komme mer til dem, og vi kommer aldri til å forlate Battlefield-serien. Som jeg sa tidligere er det 280 mennesker som jobber her, og ikke alle jobber på de tre spillene vi så i dag (Mirror's Edge, Battlefield Heroes og Battlefield: Bad Company, red. anm.).

– Hvilket av de tre spillene dere viste frem i dag ser du mest frem til?

– Uff, det er vanskelig å si. Jeg kan ikke velge mellom mine egne barn, alle har sine svært fascinerende sider.

1: First page
2: New page

Siste fra forsiden