Noen av de store ankepunktene mot den omstridte flerspillerdelen til Infinity Wards Modern Warfare 2 var mangel på dedikerte servere og en begrenset hardcore-modus.
Vi understreker for ordens skyld at Battlefield: Bad Company 2 og Modern Warfare 2 ikke er helt samme type spill – men det har ikke stoppet Bad Company-utviklerne hos Dice fra å slå mynt på kritikken mot Modern Warfare 2. De har hele tiden lagt stor vekt på at Bad Company 2 vil ha dedikerte servere som spillsamfunnet selv får styre.
I et intervju med Worthplaying kan Patrick Bach hos Dice også fortelle at ikke bare vil spillet ha en hardcore-modus, men den vil også være mulig å bruke i alle spilltypene.
Hardcore-modusen vil ifølge Bach innebære at våpen gjør dobbelt så mye skade, noe som i praksis betyr at ett skudd som oftest er nok til å drepe. I tillegg vil både siktekrysset og ammunisjonsmåleren være skjult.
Erfaring fra andre spill viser at opplevelsen forandres drastisk med slike endringer. Ikke minst kan en hardcore-modus bidra til å gi en enda mer taktisk og farefull opplevelse. Spillermiljøet er delt om hva som foretrekkes, og derfor er det naturlig at Dice lar spillerne velge selv.
I intervjuet kommer det også frem at spillet vil støtte både Directx 11-teknologi, og Nvidias 3D-løsning. 3D er på vei med stormskritt inn i hele underholdningsverdenen, men har så langt ikke slått helt rot hos ivrige spillere, blant annet på grunn av en betydelig ytelsesredusering ved bruk av teknologien.
Battlefield: Bad Company 2 slippes til Windows-PCer, Xbox 360 og Playstation 3 den 4. mars. Vår mann i felten har allerede lekt seg med en prøveversjon, og et lovende førsteinntrykk fra den opplevelsen kan du lese om i en egen artikkel.