Actionrollespillet Diablo ble lansert i den siste uken av 1996. Spillet tok elementer fra såkalte "roguelike"-rollespill (slik som tilfeldige genererte spillområder og våpen), og blandet det hele med et enkelt brukergrensesnitt, flott grafikk og et strømlinjeformet gameplay. Diablo ble, som vi alle vet, en kjempesuksess for Blizzard, og spilles fortsatt av tusenvis av mennesker verden over.
Samtidig med Diablo ble den første versjonen av Blizzards onlinetjeneste, Battle.net, lansert. Dette var en integrert tjeneste som tillot spillere å skape (eller ta del i) flerspillerkamper over nettet, samtidig som de kunne møte andre spillere og chatte med dem. I 1996 var dette ganske unikt, og Battle.net skulle vise seg å bli en viktig del av Blizzards spillsatsning i løpet av de kommende årene.
I forbindelse med tiårsjubileet til Diablo og Battle.net har Blizzard skrevet et lite sammendrag av Battle.net-tjenestens historie på det offisielle nettstedet deres. Her forteller de hvordan tjenesten ble forbedret samtidig med at nye spill ble lansert, og artikkelen gir et kjapt og godt sammendrag av hva denne suksessutvikleren har brukt de siste ti årene til (utenom World of Warcraft, selvsagt).