Den første runden med betatesting av Diablo IV ble avholdt i helgen, for alle som har forhåndsbestilt spillet. Med køer på flere timer og servertrøbbel for de som faktisk kom inn ble testens første dag en frustrerende opplevelse for mange. Blizzard fikk riktignok skuta på rett kjøl etter hvert og anser helgen som en suksess.
I et intervju med Eurogamer påpekte spillsjef Rod Fergusson at dette var en «beta» i ordets opprinnelige forstand. Med andre ord var ikke målet å gi spillere en smakebit på et ferdig produkt, men å la dem teste et uferdig produkt for å se hvor mye arbeid som enda gjenstår.
– «Beta» har blitt et forvridd ord som nå betyr «markedsføringsbeta», som betyr demo. For oss var dette en sann betatest fordi vi ønsket å teste belastningen på servere og hva det betyr å få inn mange spillere, sa Fergusson.
Totalt rullet utvikleren ut seks store oppdateringer i løpet av testhelgen. Disse fikk blant annet orden på de lange køene spillere ble sittende i før de fikk spille.
– Fredag var litt humpete på grunn av det, men måten vi ser på det er at problemene vi oppdager nå er ting som kommer til å gå mye bedre ved lansering. Så denne helgen var en forberedelse for neste helg, og neste helg blir en forberedelse for lanseringen.
24.-26. april åpnes nemlig betadørene på vidt gap. Alle som ønsker å prøve Diablo IV – enten på PC, PlayStation eller Xbox – kan hive seg på, og Blizzard forventer nok en stor belastning på spillets servere.
– Jeg har ikke de endelige tallene, men det var godt over en million folk som spilte i helgen. Denne hadde restriksjoner fordi du måtte enten være del av en kampanje eller du måtte forhåndsbestille, så for neste uke når det blir helt åpent vil vi forhåpentlig ha flere millioner spillere, håper Fergusson.
Ellers lovet spillsjefen balanseendringer, med diverse justeringer til spillets klasser og deres respektive angrep. Den kommende helgens betatest introduserer også Druid og Necromancer som spillbare klasser, så balansering blir noe teamet kommer til å fortsette med frem til og etter lansering. Spillets grotter skal også finpusses litt, slik at det ikke blir så mye jogging frem og tilbake gjennom områder som er tomme for fiender.
Fergusson bekreftet også at Diablo IV kun tilbyr lokal flerspiller på konsoll, ikke PC. Dette er fordi det er lettere å logge inn med to kontoer av gangen på konsoll enn det er på PC, samt at folk flest som benytter seg av lokal flerspiller gjør det på konsoll.
Diablo IV lanseres 6. juni, for PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One og Xbox Series X/S.
LES OGSÅ: Blizzard har ingen planer om å slippe Diablo IV på Game Pass »