For noen dager siden ble det publisert et intervju med David Brevik, en av grunnleggerne av Diablo-skaper Blizzard North, og studiosjef under utviklingen av de to første spillene i serien. Der kom han med kritikk av enkelte elementer ved Diablo III, og sa at han sannsynligvis hadde tatt andre valg. Han indikerte også at hvis det originale utviklerteamet hadde lagd Diablo III, ville det blitt et bedre spill.
I en tråd på Facebook reagerte flere av utviklerne av Diablo III kraftig på Breviks uttalelser. Grafikkmann Chris Haga skrev for eksempel at han følte det som om han hadde blitt kastet under en buss etter å ha sett intervjuet. Men aller hissigst var utviklingssjefen selv, Jay Wilson, som svarte på kritikken med «fuck that loser». Det angret han nok på, for kommentaren ble etter hvert fjernet. Men da var det for sent – kommentaren var allerede blitt kjent, og reaksjonene begynte å hagle inn.
Nå har Wilson skrevet et langt, åpent brev på Battle.net, hvor han beklager den sinte kommentaren:
– Som mange av dere sikkert vet kom jeg nylig med en kommentar om Dave Brevik på Facebook. Jeg vil gjøre det klart at jeg er svært lei for det jeg sa. Jeg forventer bedre av meg selv enn å uttrykke følelsene mine på en så ugjennomtenkt måte, som var svært respektløs mot en utvikler som Dave – en person som fortjener å bli behandlet med større respekt, begynner han.
Videre forklarer han at kommentaren kom som et resultat av sinne over det han mente var et angrep mot Diablo III-teamet, som han påpeker har brukt mange år på å gjøre Diablo III så bra som mulig. Samtidig bruker han mye tid på å innrømme at det er ting ved spillet som ikke fungerer optimalt, spesielt for de mest innbitte spillerne. Han forsikrer imidlertid om at dette er ting teamet jobber hardt for å fikse.
Avslutningsvis unnskylder han seg overfor spillmiljøet rundt Diablo III:
– Jeg vil si unnskyld til alle dere spillerne i miljøet vårt. Dere fortjener bedre enn min reaksjon til Daves kommentar. Dere fortjener mer ærlig kommunikasjon om spillet og hva vi gjør for å gjøre det til en bedre opplevelse for alle. Vi bryr oss veldig om Diablo, og setter pris på deres entusiasme for spillet.
Les også: Grim Dawn trenger hjelp
Les også: – Torchlight II blir fire ganger større enn forgjengeren