I en tale under årets GDC-messe i San Francisco hadde Francois Lapikas, spillmekanikksjef for Deux Ex: Human Revolution, en tilståelse å komme med, skriver GameInformer.
Lapikas mener rett og slett at Eidos ikke la nok innsats i sjefskampene i spillet og han ba om unnskyldning for dette. «Neste gang» skal selskapet gjøre det bedre, lovte han.
Utradisjonelt ikke alltid bedre
Ifølge Lapikas ble sjefskampene behandlet som en måte «å bryte opp tempoet» i spillet på, fremfor å være en test av spillernes egenskaper. Sjefskamper i andre spill er tradisjonelt sett nettopp det, en test av hva du har mestret så langt.
Lapikas innrømmer at også spilltesterne påpekte problemer med sjefskampene i Deus Ex: Human Revolution, men at disse ikke klarte å få frem hvor stort problemet var.
Utviklerne satset isteden på at våpnene og ammunisjonen spillerne kunne finne på de ulike nivåene ville veie opp for de kinkige sjefsskumlingene.
Spillet solgte rett i underkant av tre millioner kopier verden over i løpet av kort tid etter lansering.
Les også: Anmeldelsen av Deux Ex: Human Revolution