I et intervju med VentureBeat gir den ofte frittalende spillskaperen Warren Spector sin mening om non-fungible tokens og bruken i spill. Som vanlig legger han lite mellom.
– NFT er latterlig. Jeg forstår ikke hvorfor noen ønsker å kaste seg på den trenden. Eierskap til virtuelle goder som kan kopieres opp i ubegrensede kvanta. Hvem tenker at det er en god idé?
Dette er NFT-er
Non-fungible token (NFT) er en unik digital dataenhet. Målet er å etablere et teoretisk eierskap til enheten via et ektehetsgarantisertifikat som lagres i en blokkjede.
Siden gjenstanden er digital er det likevel ingenting som hindrer noen i å lage en kopi av NFT-en. Alt handler derfor om et bevis på eierskap. Den mest utstrakte bruken nå er eierskapsgarantier til digital grafikk.
I spill er NFT-er per dags gjenstander som kan selges og byttes. Gjenstandene kan være kosmetiske eller ha faktisk påvirkning på selve spillet. Når gjenstandene har påvirkning på spillet, inngår de ofte i en "play to earn"-modell, altså at man i teorien skal tjene penger på å spille.
Spector er ikke alene om å kritisere NFT-enes inntog i spillverdenen. For noen uker siden gikk PlatinumGames' studiosjef Atsushi Inaba og nestleder Hideki Kamiya ut og fortalte at de ikke så noen positive egenskaper for spillerne med konseptet.
Derimot ser det ut til at både Ubisoft og Square Enix ønsker å utforske NFT-er i spill.
Spillveteranen er hakket mindre kritisk mot tanken på et enhetlig metaverse – altså et nettverk av sammenkoblede tredimensjonale simulerte verdener, som handler om å interagere sosialt via VR-headsett – men tror vi er langt unna noe håndfast der ennå.
– Kanskje skjer det en dag, men det kommer nok til å skje lenge etter at jeg er borte. Og det synes jeg er flott. Jeg liker å leve i den virkelige verdenen, forteller Spector.
LES OGSÅ: Peter Molyneux lager NFT-spill
Ikke på System Shock 3 lenger
Warren Spector har en lang merittliste i spillbransjen, med viktige roller i inflytelsesrike spill som System Shock, Ultima Underworld, Deus Ex og Epic Mickey.
For noen år siden skulle han og Otherside Studios jobbe frem System Shock 3, men nå virker det som om prosjektet har falt sammen etter at Tencent kjøpte rettighetene i 2020.
– Vi jobbet med det i 2018 og 2019. Og det var det, sier Spector i inervjuet.
Nytt prosjekt i ilden
Nå vier han oppmerksomheten til et nytt prosjekt som vi for øyeblikket vet lite om, annet enn at spillet er av samme art som Deus Ex og System Shock – en såkalt «immersive sim».
– Ingen har sett noe som dette før. Kona mi beskrev det som mitt magnum opus i går. Vi får se. Jeg er ikke helt sikker på akkurat det. Men jeg har et godt lederteam på prosjektet, sier han om spillet.
LES OGSÅ: Gabe Newell forteller hvorfor Steam bannlyste NFT-spill og krypto »