Valgets kvaler
Etter å ha bestemt vanskelighetsgrad og kjønn på Alex starter spillet. Du befinner deg i hybelleiligheten din på skoleområdet som eies av Tarsus Corporation, et kommersielt selskap som spesialiserer seg på å utdanne og sosialisere biomodifiserte mennesker så de kan ende opp som sikkerhetsstyrker, spioner, leiemordere eller dørvakter på Smuget. I løpet av de første fem minuttene med spilletid kastes du inn i et medrivende drama hvor du må fatte en rekke kritiske avgjørelser som har dyp innvirkning på hva slags spill du skal oppleve. Her må den store styrken til DX2 ligge: Det er du som sitter i førersetet, det er valgene DU tar som har virkelig stor betydning. Man skal lete godt for å finne trådene spillutviklerne sitter og drar i, og det er tydelig at de med sin oppofrelse til spilluniverset ønsker å skape en episk, interaktiv historie i stort romanformat. Det er rollespill på sitt aller ypperste, selv om hardcore rollespillfans kanskje ikke vil være helt enige.
Siden originalen har Skills-systemet blitt erstattet med et mye enklere ferdighetssystem basert på fem kortplasser i Alex D sin kropp: I stedet for det ekstreme fokuset på karakterutvikling på det banale planet (hvor man for eksempel teller erfaringspoeng for å stige i "levels") skal spilleren snarere få være med på å skrive sin egen plass i historien, sitt eget univers. Det vil selvfølgelig finnes muligheter for å vokse og bli en mektigere helteskikkelse rent fysisk, men DX2 er en grunnleggende historiedrevet opplevelse på en ekstremt gjennomført måte. Det vil alltid finnes et stort antall unike måter å løse hver eneste oppgave på. Du kan velge Rambo-metoden, dra full nytte av aggressive bio-implantater og kraftige våpen eller velge å legge inn teknologi som gjør deg til en usynlig kraft som kan snike seg forbi alle farer. Alt er egentlig opp til deg og din egen intelligens. I følge Ion Storm er det fullt mulig å runde Deus Ex: Invisible War uten å løse ett eneste skudd, og vi antar de har rett hvis du velger de riktige modifikasjonene.
Thriller (heldigvis uten Michael Jackson)
Stridspunktet i historien er biomodifiserte mennesker. Hvordan man skal forholde seg til dem, hvordan man skal utnytte dem. "The WTO" er for eksempel en hyperkapitalistisk organisasjon som profitterer på slike operasjoner og på å utvikle blandinger mellom menneske og teknologi, mens den asketiske "The Order" ser på biomodifikasjon som noe ondt, noe som utnytter og håner det guddommelige rene mennesket. En annen politisk skillelinje løper mellom rå kapitalisme/globalisering og sosialt ansvar. Selv om det kanskje høres kjedelig ut er det i virkeligheten et av de mest interessante trekkene ved den kommende tittelen, siden Ion Storm lover at det vil være av stor betydning for spillopplevelsen hvor du faktisk befinner deg som moralsk menneske.
Du er selvfølgelig selv modifisert og får stadig mulighet til å plassere fremmed nanoteknologi i kroppen for å gjøre deg sterkere, mindre synlig, nettverkskompatibel, raskere eller søtere. Alex D har fem plasser (hode, øyne, bryst, armer, ben), og det er viktig for handlingen når du bestemmer hva slags teknologi som skal installeres. I de fleste tilfellene har du tre ulike teknologier å velge mellom i hver kroppsdel, som igjen kan oppgraderes maksimalt tre nivåer. Disse utelukker hverandre, men du kan skifte ut teknologien underveis - det bør altså ikke være noe problem å endre spillestil. Systemet virker som en forenkling fra originalen som skal gjøre det enklere å spesialisere karakteren etter ønsket handlingsmønster. Vel, vi får se hva de hardbarkede rollespillhodene sier.
Historien er uten tvil det aspektet som virker mest ferdig på dette punktet i utviklingsprosessen, og den utvikler seg fantastisk spennende etter hvert som du dukker stadig dypere i mørke konspirasjoner. Ion Storm ønsker å hente opp trådene fra Deus Ex, og det ser også ut til at de kommer til å overraske, skremme og gi oss gåsehud underveis.
Konklusjon
Uten å røpe hemmeligheter må vi bare si at det er lenge siden vi har sett en innfløkt sci fi-historie av så høy kvalitet på TV-apparatet. Hvis ikke Ion Storm driter seg helt ut i løpet av de siste tre månedene kan vi vente oss en fortelling av episk format som bærer med seg et større budskap. Gamer.no har blitt velsignet med en enorm åpenbaring av interaktiv historiefortelling slik det bør gjøres, og vi venter oss en tittel som tar spilleren på alvor, som løfter oss til et annet eksistensnivå, som åpner øynene våre for alltid. Intet mindre. Amen.