– Jeg tror mange øyne vil rettes mot meg i denne videoen, så derfor kommer jeg til å ta for meg dette som om jeg snakker offentlig, og ikke direkte til mine fans som jeg vanligvis gjør det.
Slik åpner Felix «PewDiePie» Kjellberg sin nyeste video, som du kan se nedenfor, der han uttaler seg om bråket rundt han de siste par dagene.
Bakgrunn: Disney og YouTube dropper «PewDiePie»-samarbeid etter vitser om jødehat »
– Media liker oss ikke
I sitt svar tar den svenske YouTube-eren et oppgjør med tradisjonelle medier, som han mener ikke har noe til overs for Internett-kjendiser. Kjellberg trekker blant annet frem en rekke eldre artikler, som i hovedsak vinkles på at han tjener veldig mye på å angivelig gjøre veldig lite:
– Medier av den gamle skolen liker ikke Internett-personligheter fordi de er redde for oss. Vi har veldig stor inflytelse og et stort publikum, som jeg tror ikke de helt skjønner, og det er derfor de velger å omtale oss på denne måten, mener han.
I løpet av sine seks år som offentlig person forteller Kjellberg at han gradvis har mistet tilliten til media, og i år bestemte han seg for å kjempe tilbake. Svensken sier han visste at det ville bli konsekvenser, men at han mente det var verdt det:
– Og nå er vi altså her, ler PewDiePie og peker til saken om at både Disney og YouTube nå har tatt avstand fra han.
Innrømmer at han gikk for langt
Fire minutter ut i den 11 minutter lange videoen tar Kjellberg for seg kritikken rettet mot nazi-innhold og vitser om jødehat i hans YouTube-videoer.
Han trekker spesielt frem videoen der han betalte to indere fra nettstedet Fiverr.com, for å holde opp en plakat med ordene «Død over alle jøder», og gjentar at det kun var ment som en spøk:
– Mange likte videoen, mens mange likte den ikke, og det er nesten som om det er to forskjellige generasjoner som krangler om hvorvidt dette er greit eller ikke. Uansett vil jeg igjen si at min hensikt bare var å vise hvor dum nettsiden var, og hvor langt man tøye grensa ved å betale fem dollar.
Likevel tar Kjellberg selvkritikk, og innrømmer at han gikk litt for langt:
– Jeg beklager ordene jeg brukte, da jeg vet at de fornærmet mange, og jeg innrømmer at selve spøken gikk for langt. Jeg er av den oppfatning at man kan vitse om alt mulig, men jeg vet også at det er riktige måter å gjøre ting på og måter som kanskje ikke er de beste.
YouTube-eren forteller videre at han har lært veldig mye av denne saken, og at han vil ta med seg lærdommen videre for å unngå å gjøre lignende feil i fremtiden.
– Dette var et angrep
Deretter går Kjellberg tilbake til å kritisere media for å lage en stor sak ut av ingenting. Ifølge han selv ble alt tatt ut av sammenheng, og han anklager The Wall Street Journal – avisen som først rapporterte at Disney brøt med PewDiePie – for å drive personangrep:
– De gikk til de største selskapene jeg jobber med, Disney og YouTube, trengte dem opp i et hjørne [...] og tvang dem til å bryte samarbeidene med meg.
Kjellberg sier han er klar over at de kontroversielle vitsene hans kan få konsekvenser, og han skjønner at både Disney og YouTube tok affære. Han reagerer likevel sterkt på at den opprinnelige artikkelen, og flere andre, henviser til «antisemittiske meldinger» i stedet for å kalle det vitser:
– Dette var et angrep utført av media for å stille meg i et dårlig lys og for å redusere inflytelsen min og inntektene mine, mener svensken.
PewDiePie avslutter med å forsikre sine fans om at han ikke har noen planer om å gi seg, før han så gir fingeren til The Wall Street Journal.