Selv om det svært populære MOBA-spillet League of Legends tidligere har fått et renomme som verdens mest spilte spill, må det se seg slått av på inntektsfronten. Ifølge statistikkselskapet SuperData er det nemlig i det koreanske skytespillet CrossFire at spillerne la igjen mest penger i 2013.
I CrossFire slåss opp til 16 spillere fordelt på to lag mot hverandre i forskjellige kjente spillmodi, som Team Deathmatch, Search & Destroy eller Free for All. Som i de fleste skytespill i dag stiger man i gradene etter hvert som man knerter flere og flere fiender.
Hele 5,8 milliarder kroner rant inn på kontoen til CrossFire-utgiveren Neowiz Games, samt utvikler SmileGate. Spillet har vært på markedet i Sør-Korea siden 2007, og ble lansert her i Europa i 2011.
League of Legends' andreplass er dog ikke noe å kimse ad. Det stadig mer populære esportspillet raket inn 3,8 milliarder kroner bare i 2013.
Den store vinneren her er nok uansett det kinesiske investorfirmaet Tencent, som eier en stor del av Riot Games, og som gir ut CrossFire i Kina.
Pengene renner inn for World of Tanks
Ikke overraskende fylles store deler av listen opp med spill som har slått an i det østlige spillmarkedet. Både tredjeplass Dungeon Fighter Online, femteplass Maplestory og sjetteplass Lineage er spill som først og fremst er laget av asiatiske utviklere, og som gjør det sterkest i Sør-Korea, Kina og Japan.
Hviterussiske Wargaming.net kaprer dog fjerdeplass på listen med World of Tanks, som dermed kan kalle seg det nest mest profitable vestlige spillet på listen, bare slått av League of Legends.
Gode MMO-tall
Både World of Warcraft og Star Wars: The Old Republic kan også si seg fornøyde med inntektene. Blizzards MMO-bauta holder god stand med en inntekt på 1,3 milliarder kroner i mikrotransaksjoner, mens BioWare-spillet ligger noen hakk etter med 847 millioner inntjente kroner. Siden disse tallene ikke regner med abonnementsinntekter, er nok den virkelige summen betydelig høyere for begge.
Valve runder av de to siste plassene på topplisten med tospannet Team Fortress 2 og Counter-Strike Online. Førstnevnte tangerer Star Wars: The Old Republic med 847 millioner kroner, mens sistnevnte «bare» tjente inn 738 millioner kroner. Counter-Strike Online er for øvrig en egen versjon av det kjente skytespillet, myntet særlig på det asiatiske spillmarkedet.
Like før jul listet YouTube opp de mest sette videoene for fjoråret:
Hvem tror du gjorde det svært skarpt blant de mest sette spillvideoene? »