De todimensjonale Metroid-spillene har fremdeles en stor tilhengerskare, og selv om det nå er klart at det kommende Metroid: Other M inneholder fremtredende 3D-elementer, er det fortsatt mange som har håpet på et "rent" 2D-spill i serien.
I et intervju med Gameinformer ønsker imidlertid serieskaper Yoshio Sakamoto å forsikre alle om at Metroid: Other M skal tilfredsstille lengselen etter todimensjonal Samus-akrobatikk og at det ikke lenger er nødvendig å vente på et slikt spill.
– Til alle de som virkelig vil ha et 2D-Metroid har jeg lyst til å si at dette er deres spill, sa Sakamoto. Ifølge spilldesigneren var det etterspørselen fra 2D-fansen som gjorde at arbeidet med Other M i det hele tatt begynte, og følgelig bærer spillet sterkt preg av dette.
Sakamoto har mye positivt å si om 2D-mekanikk generelt og mener blant annet at formatet gir kontrollmessige fordeler.
– Når spillet er i 2D føles det mer direkte i forhold til å bevege seg nøyaktig dit man vil. Spilleren får en bedre forståelse av hvor man befinner seg, og hvordan man skal bevege seg, sa Sakamoto i intervjuet.
Det er altså neppe grunn til bekymring for de mest hardbarkede fans av retro-Metroid, selv om spillet som kjent kombinerer 2D- og 3D-elementer.
Les også:Anmeldelse: Super Mario Galaxy 2
Les også:Metroid: Other M i juni
Les også:Sniktitt: The Legend of Zelda: Skyward Sword
(via 1Up)