Etter å ha latt serien ligge brakk i om lag 7 år, prøvde Square Enix å få liv i Legacy of Kain igjen rundt 2010. Legacy of Kain: Dead Sun ble utviklet av Climax Studios, men ble kansellert i 2012 etter to år med arbeid. Mens det ble jobbet på var det et action-eventyr som etter planen skulle bli en lanseringstittel til PlayStation 4.
Det litt snedige er at Square Enix aldri gikk ut offentlig med at de utviklet spillet, og da det ble kansellert var det dermed ingen som visste at det eksisterte.
Først i 2013 fikk allmenheten innsyn i det avbrutte spillet. NeoGAF-bruker «Mama Robotnik» la da ut en rekke detaljer om spillet etter å ha gravd etter informasjon fra både utviklere og andre. Nå nylig har han lagt ut en 32 minutter lang video som bedre enn noe annet demonstrerer hva Legacy of Kain: Dead Sun kunne ha blitt. Den kan du se nederst i artikkelen.
Videoen er selvfølgelig ikke fra et ferdigstilt spill, og det er ingen tvil om at mye ville ha sett bedre ut med mer arbeidstid. Den introduserer noen av figurene og verdenen, samt viser hvordan kampsystemet ville ha fungert.
Ble til slutt bekreftet
Selvfølgelig ble det vanskelig å holde et så stort prosjekt skjult fra omverdenen for evig. Etter de første lekkasjene, begynte flere å grave etter informasjon, noe som endte opp med at Square Enix' nettmiljøansvarlige, George Kelion, bekreftet at prosjektet hadde eksistert.
– Jeg kan bekrefte at Dead Sun var et prosjekt som var i utvikling, men som ble kansellert. Jeg vet det er skuffende å høre om alt utenfor sin kontekst, og selv om noen av de lekkede detaljene er riktige er det mye som er feil også, skrev Kelion på NeoGAF.
Grunnen til at Kelion følte for å moderere lekkasjen slik sprang antageligvis ut av at kildene som lekket informasjonen virket misfornøyde med kanselleringen, samt en anklage om at spillet ble kansellert på grunn av at Square Enix ikke så for seg gode salgsresultater.
I fjor kansellerte Blizzard flerspillergiganten de hadde jobbet med lenge.
Slik skulle kansellerte Titan egentlig bli »