PlayStation har alltid vært godt representert under spillmessen Gamescom i Tyskland i august. Som et alternativ til E3 senere på året kunne de her annonsere titler som ikke passet helt inn på showet i Los Angeles. Noen spill var ikke helt klare for avsløring før på høsten, mens andre rett og slett var mer passende å vise fram på det europeiske kontinentet – ofte en del spill fra utviklere i Europa.
Trenden på Gamescom har vært å vise fram nye spill fra Sonys egne studioer, samt en god dose indie-spill. Spill som Tearaway, Alienation og Puppeteer ble først avslørt på messen i Köln.
I år valgte Sony å hoppe over Gamescom, fordi de mente messen ble for nærme E3. De har heller valgt å rette blikket mot Paris Games Week, hvor de skal holde pressekonferanse tirsdag 27. oktober.
Førstepartsspill i hytt og pine
De store PlayStation-spillene som har blitt sluppet i 2015 er hovedsakelig fra utviklere som ikke er eid av Sony. The Order: 1886 ble laget av Ready At Dawn, Bloodborne av From Software, og Until Dawn av Supermassive – alle studioer utenfor Sonys egne rekker.
Dette kan tyde på at vi nå har har en del i vente fra Sonys førsteparts-utviklere. Guerilla Games trakk sløret av Horizon: Zero Dawn under E3. Det ville derfor være fornuftig å vise mer fra dette spillet, og kanskje gi en tydeligere pekepinn på når vi kan forvente å se det i butikkhyllene.
Det er lenge siden vi har hørt noe fra utviklere som Sucker Punch og Sony Santa Monica. Sony Bend har heller ikke gitt lyd fra seg siden de slapp Uncharted: Golden Abyss i 2012. Gran Turismo har vært svært populært i Europa, så det vil ikke være urealistisk å tenke seg at Polyphony tar turen også for å vise oss hva de har jobbet med i det siste.
Shuhei Yoshida, president i Sony Worldwide Studios, avslørte under E3 at han hadde spilt en del uannonserte titler fra Sony. Under et intervju med Kinda Funny ertet Yoshida med at han blant annet har spilt et nytt prosjekt fra Sucker Punch, Studio Japans Gravity Rush 2, samt det nye spillet til Heavy Rain-utvikleren Quantic Dream. Sistnevnte holder til i Paris, så her er det mye som tyder på at noe kan skje under Paris Games Week neste uke.
I samtale med podkasten PS I Love You XOXO pratet Yoshida om Sony Bends nye spill, som sannsynligvis har vært i produksjon i godt over tre år.
– Bends nye spill er veldig bra. Det er det største spillet de noen gang har laget, forteller Yoshida. I tillegg til Uncharted: Golden Abyss er Bend kjent for å ha utviklet Syphon Filter-serien til PlayStation, PlayStation 2 og PSP.
Det er usikkert om Sony Bend eller Sucker Punch har noe å avsløre på Paris Games Week, men at de jobber med noe, og at vi snart vil få se hva det er, er vi ikke i tvil om.
Har fokusert mye på indiespill
Yoshida pratet i samme intervju om hva vi kan forvente fra indiescenen under Paris Games Week.
– Paris Games Week blir tilsvarende hva Gamescom har vært tidligere. Vi har en tendens til å avsløre en del litt mer spesielle og interessante spill fra mindre utviklere, forteller Yoshida.
Ikke alt som har blitt vist har vært splitter nye spill. En del av indiespillene Sony har brukt å vise fram på Gamescom har vært porteringer av spill som allerede har blitt gitt ut på Steam eller Xbox. Hvem vet – kanskje vi får You Must Build A Boat til PlayStation 4? Eller Rocket League til Vita? Det har skjedd uforutsigbare ting før. Det har uansett ikke vært uvanlig for Sony å vise fram indiespill opp og ned i mente på Gamescom tidligere, så det blir utvilsomt et tema for konferansen på tirsdag.
Har mye å bevise med PlayStation VR
Sony har satset store mengder penger på virtuell virkelighet. Deres VR-headset, som veldig enkelt og greit blir kalt PlayStation VR, kan som alle andre VR-anretninger kun rettferdiggjøres ved å testes i det virkelige liv.
Her må Sony rett og slett vise fram satsingen sin der det lar seg gjøre, for å forhindre at produktet går i glemmeboken like raskt som PlayStation Move. Paris Games Week kan være en ypperlig plass å få flere til å prøve ut den nye teknologien.
Sonys studio i London, samt Guerilla Cambridge jobber begge med prosjekter til PlayStation VR. Til nå har vi sett en rekke demoer, men det er på tide å vise noe som vil bli et fullverdig spill. Kanskje det er dette Sucker Punch jobber med? Eller Sony Bend? Uansett vil vi nok se mer til dette, være det på Paris Games Week, PlayStation Experience i desember eller senere.
PlayStation VR er snart klar for lansering, og Sony vet nok at de må overbevise spillere med det som oftest overbeviser oss – gode spill.
2016 kan bli stort
PlayStation har nok av kuler i magasinet til å imponere i god tid framover. Både PlayStation 4 og Xbox One selger fortsatt som varmt hvetebrød, mens de gamle konsollene sakte men sikkert fases ut. Pressekonferansen på tirsdag sikter mot å vare i 90 minutter, mer enn nok tid til å redegjøre for både storspill, VR og indie-rosteren deres.
Sony har en spennende tid foran seg. Høst-sesongen kan virke litt tynn når det kommer til eksklusive titler, og det virker som selskapet legger mye lit til tredjeparts-spill som Call of Duty: Black Ops III og Fallout 4. Derfor er det viktig å vise hva de har å by på i 2016, og kanskje blåse litt liv i bålet under Paris Games Week nå på tampen av året.
Sonys pressekonferanse kan sees her på Gamer.no, klokken 17:45, tirsdag 27. oktober. I mellomtiden kan du lese vår anmeldelse av Uncharted: The Nathan Drake Collection til PlayStation 4.