Teknologiske fremskritt innen spillutvikling har de siste årene gjort det mulig å skape stadig større og bedre opplevelser, og terskelen for å tre inn i bransjen er lavere enn noen gang.
Resultatet er en verden der flere og flere mennesker slipper til for å fortelle sine historier under sine premisser.
Samtidig mener enkelte at friheten til å uttrykke seg gjennom spill er forbeholdt en bestemt gruppe mennesker med et bestemt sett med verdier.
Disse høylytte stemmene i sosiale medier og på nettfora har trukket opp et rammeverk for hva de mener er akseptabelt. Alt som faller utenfor må jages på dør, utviklerne må forfølges og alle som tar produktet til forsvar må bort.
Det er ikke noe nytt fenomen. Vi ser det igjen og igjen, farligere og farligere for hver gang.
Sett med norske øyne har det nok aldri vært mer nærgående enn med Dustborn.
– De må jo tåle litt kritikk
Spillet fra det norske utviklerstudioet Red Thread Games har blitt et symbol i kampen som kjempes mot det såkalte «woke».
Dette lille begrepet kan omfavne så mangt. Det kan være politisk korrekthet. Noe som har med progressive holdninger å gjøre. Det kan være et figurgalleri som er preget av mangfold. Ulikheter i utseende, verdensoppfatning og språk.
Dustborn huket av så godt som alle boksene, og med det dukket et lite spill fra Norge opp på radaren for veldig mange mennesker med veldig sterke meninger.
Måten flere av disse uttrykker sin opposisjon er imidlertid ikke via dialog, diskusjon og meningsutvekslinger. Det er gjennom trakassering, trusler og en fullstendig mangel på forståelse for at folk faktisk kan ha andre meninger – og at det faktisk er greit.
Norsk spillbransje om hatflodbølge mot Dustborn: – Forferdelig å stå i »
En direkte konsekvens av denne typen oppførsel er at kommentarfelt har blitt stengt på flere saker hos Gamer.no i det siste – et tiltak medlemmer av redaksjonen har mottatt trusler for.
Sammen med Diskusjon.no ønsker vi å tilby en plattform der lesere kan diskutere innholdet i artiklene vi skriver. Dersom personangrepene og truslene fortsetter er det imidlertid hverken mulig eller presseetisk forsvarlig.
«De må jo tåle litt kritikk» er et utsagn som har dukket opp mye i debatten rundt Dustborn. I et intervju med Gamer.no forteller spillsjef Ragnar Tørnquist imidlertid at han ønsker kritikken velkommen. Han har lyst til å høre fra de som har spilt spillet og ikke likte det.
Det Red Thread Games har blitt utsatt for er imidlertid ikke kritikk. Det er rett og slett mobbing.
Det er drapstrusler sendt til private telefonnummer. Det er hets og forfølgelse i sosiale medier. Det er et forsøk på å viske bort stemmen til en gruppe på skarve 16 mennesker, som bare hadde lyst til å lage underholdning og samtidig dele et budskap som er viktig for dem.
Dette er faktisk mennesker
Og det er nettopp her et eller annet virker å ha gått i surr. Folk ser produktet Dustborn. De ser selskapet Red Thread Games. Og så glemmer de at det faktisk er mennesker som står bak.
Mennesker skal ikke behandles på denne måten. Ingen «fortjener» trusler og trakassering, uansett hvor mye du er uenig i budskapet de prøver å formidle.
LES OGSÅ: God of War-sjefen: – Vis litt faens respekt »
Hvis du ikke liker budskapet, produktet eller – for den saks skyld – menneskene, så er det faktisk helt greit. Du har lov til det.
Si fra om hvorfor spillet ikke passer for deg. Stem med lommeboka. Unngå kjøp. Si fra til naboen, familien eller kompisgjengen at dette spillet var dårlig. Dette er noe utviklere faktisk ønsker. Det er sånn de blir flinkere eller bedre kan vinkle sine produkter mot en ønsket målgruppe.
Les vår anmeldelse av Dustborn »
Alternativt kan man bare la det være. Rett og slett ikke bruke tid og energi på noe man ikke er interessert i. Det virker å være en løsning som også gikk tapt da mange valgte å legge fra seg både alminnelig folkeskikk og anstendighet.
Forsøk på å undertrykke kreativ frihet gjennom trakassering eller trusler er ikke sånn vi finner ut av ting.
Å presse spill som kulturuttrykk ned en stadig smalere vei, der innovasjon, nye tanker og ulike synspunkter ikke har livets rett – det kan da umulig være den fremtiden spillfans ønsker seg?