Det er vel ikke fryktelig revolusjonerende å hevde at spillsjangere går opp og ned i popularitet. Det beste eksempelet på det er nok den dalende størrelsen til eventyrspillene rundt midten og slutten av nittitallet. Vi kan også se på den ekstreme populariteten krigsskytespillene har opplevd i senere tid.
En annen sjanger som har fått adskillig bedre oppslutning de siste årene er slåssespillene. På midten av nittitallet, da arkadekabinettene og Super Nintendo preget spillhverdagen vår, var det en av de virkelig store sjangerne. Så døde den ut mot tusenårsskiftet, før Street Fighter IV virkelig gav den en renessanse i 2008.
Les også: Vår anmeldelse av Super Street Fighter IV
En ny tid
En av dem som setter pris på det er Toshimichi Mori, produsenten for BlazBlue-serien.
– Takket være Street Fighter 4 spiller folk slåssespill langt hyppigere nå enn tidligere. Vi har laget slåssespill i lange tider, og kommer alltid til å konkurrere med Capcom om å lage de beste spillene. Vi håper spillerne nyter alle disse utgivelsene, sier han til Siliconera.
Vi anmeldte et av Moris spill for to år siden. BlazBlue: Calamity Trigger var ikke akkurat et høydepunkt for sjangeren, men vår anmelder Thomas syntes at det var veldig underholdende.
Utviklerne har kommet ut med flere spill i serien siden den gang, og alt tyder på at de ikke stopper med det første. Mori mener nemlig at dette er deres tid.
– Spilltrender går i ring. Rollespill kan for eksempel være veldig populære på ett tidspunkt, og så komme tilbake igjen senere. Action- og skytespill har det på samme måte. Nå er det slåssespillenes tid, avslutter han.
En av tingene som underbygger det er hvor populær sjangeren har blitt i konkurranseøyemed. Miljøet i Norge er ikke det aller største riktig enda, men i USA og visse asiatiske land har man digre turneringer med heftige pengepremier. Det er selvsagt et viktig poeng for slåssespillenes levedyktighet.