Oslo (Gamer.no): Sommeren er på hell og det betyr én ting: en ny utgave av FIFA er på vei og denne gangen er det FIFA 21, med Kylian Mbappé på coveret, som ikke er langt unna. I en serie med forhåndsinnspilte videopresentasjoner har vi fått se litt av hvordan neste utgave vil bli.
Det kommende FIFA-spillet er bygget på tre pilarer, kan sjefsprodusent, Sam Rivera, fortelle oss: kreativitet, flyt og respons. I praksis betyr det forbedret driblekontroll, bedre kunstig intelligens og mer realistisk fysikk.
Se den splitter nye gameplay-traileren i videovinduet øverst.
Mer driblekontroll
Særlig to ting har inspirert Rivera og kompani: ekte fotball og tilbakemeldinger fra spillerne og miljøet.
I årets utgave har driblekontrollene fått en justering. Flere og kortere animasjoner gir raskere fotarbeid som igjen gir mer kontroll i en-mot-en-situasjoner. Vi skal få mer kontroll på små flater og større mulighet til å holde på ballen under press. Alle spillerne vil kunne drible på denne måten, uavhengig av ferdighetsnivå. Individuelle ferdigheter vil riktignok påvirke, så en spiller som Kylian Mbappe vil drible bedre enn for eksempel Gerard Piqué.
Kroppsfinter og pasningsfinter gir muligheten til å komme seirende ut av duellene med store rom som belønning. Kortere animasjoner skal også føre til at spillet generelt flyter bedre, for eksempel om man mottar en pasning og sender ballen videre på to kjappe berøringer.
Personlig posisjonering
EA ønsker videre at avatarene skal føles mer som personene de reflekterer: Personlighetene til spillerne skal komme til syne i form av hvordan de posisjonerer seg. Angripere vil holde igjen løp så de ikke havner i offside, midtbanespillere vil oppsøke rom å boltre seg i, og forsvarere vil hele tiden jobbe for å forstyrre pasningslinjer og hindre muligheter for motstanderne.
Spillerne vil nå forstå når medspilleren er klar til å slå en pasning og avpasse løpene sine så de ikke havner i offside. Det påvirker hvor spillerne posisjonerer seg innenfor 16-meteren når de venter på et innlegg. Rivera illustrerer dette med en video hvor en spiller innser at de har løpt for dypt og rygger ut igjen for å skape en bedre pasningslinje. Disse tingene avgjøres av spillerens «attacking»-ferdighet.
«Defense»-ferdigheten avgjør hvor flink en spiller er til å lese løp fra motstanderne og posisjonere seg deretter, stoppe pasninger også videre.
Kreative løp
Den tredje store nyheten – og den Sam Rivera mener er den største «game-changeren» – er muligheten til å ta full kontroll over hvor de datastyrte medspillerne dine skal løpe. Det er lenge siden man fikk muligheten til å sende datastyrte medspillere på løp, men fra og med FIFA 21 får man muligheten til å bestemme retningen de skal løpe i.
Som før sender man spillere på løp med venstre skulderknapp, og med et flikk av høyre stikke bestemmer du retningen medspilleren skal løpe i. Slik kan man skape helt nye situasjoner som man ikke har sett i FIFA før, lover Rivera.
I samme del av presentasjonen forteller Rivera at man ved å trykke inn begge stikkene samtidig tar kontroll over én spiller mens maskinen tar seg av resten.
Naturlige kollisjoner
Til slutt drar Rivera gjennom mindre forbedringer som kommer med FIFA 21. Én av disse er forbedret kollisjonsfysikk. Rivera og teamet hans har lagt mye arbeid i hvordan spillerne interagerer fysisk med hverandre. Kollisjoner skal nå se mer naturlig ut enn de har gjort før. Dette innebærer også når spillerne hopper for å unngå å bli taklet eller felt. I en kort video fikk vi se tilsvarende situasjoner fra forrige og kommende FIFA-spill, og det ser unektelig smidigere ut i FIFA 21.
Videre legges det til ytterligere en vanskelighetsgrad. Vanskelighetsgraden simulerer spillestilen til de aller beste FIFA-proffene, så forvent masse overdådig finting. Rivera hevder han aldri har hatt det morsommere med å spille mot et datastyrt lag enn i denne modusen.
Til sist har EA gjort noen grep for å gjøre flerspilleropplevelsen bedre. Noen feiringer som av FIFA-miljøet har blitt stemplet som «toxic» er fjernet. Tiden man har til rådighet for å feire en scoring har blitt kortere, og man får maks én reprise og ingen mellomsekvenser som viser spillerne som returnerer til sin banehalvdel etter scoring.
Ingen revolusjon
Det ser altså ikke ut som at årets FIFA-utgave blir et revolusjonerende innslag. Så langt har vi bare blitt vist endringene, og ikke fått prøvd de selv. Det er med andre ord vanskelig å avgjøre hvor stort utslag de vil gjøre.
Men i utgangspunktet høres de jo lovende ut, med en rekke «quality of life»-oppdateringer som vil løfte opplevelsen noen hakk. Fundamentet FIFA-spillene bygges på er uansett så solid at det nok er vanskelig for utviklerne å finne en revolusjonerende funksjon som kan gjøre spillet vesentlig bedre.
Og fordi fundamentet er så godt, holder det å legge til forbedringer som bygger på den grunnmuren som ble meislet ut i fjor. Hvor mye bedre FIFA 21 vil være sammenlignet med FIFA 20 vil tiden vise.
Les alle detaljene om gameplay-nyhetene i FIFA 21 her »
Se annonseringstraileren til FIFA 21 i videovinduet under.