Intervju

StarCraft II: Legacy of the Void

Dette blir nytt i StarCraft-utvidelsen

Vi har pratet med sjefprodusenten i Blizzard om kommende Legacy of the Void.

Blizzard Entertainment

ANAHEIM (Gamer.no): Utviklingen av StarCraft II har foregått i noen år nå; helt siden 2003 skal Blizzard Entertainment ha jobbet på det som i dag er det største strategispillet i verden. Da sier det seg selv at det stilles høye forventninger til Legacy of the Void, utvidelsespakken som skal avslutte det hele.

Vi tok en prat med Tim Morten, hovedprodusent for StarCraft II, for å finne ut hva som er nytt denne gangen.

– Vi har fire nye grunnpilarer som vi introduserer i Legacy of the Void. Først og fremst ønsker vi å avslutte historien som startet i Wings of Liberty og fortsatte med Heart of the Swarm. Dernest har vi en ny spillmodus som heter «allied commanders», som er en oppdragsbasert samarbeidsmodus mot datamaskinen.

– Videre har vi en ny spiller-mot-spiller-modus som vi kaller «archon mode», hvor to spillere deler én og samme base. Til slutt ønsker vi å trappe opp flerspillermodusen på flere fronter; vi har mange nye kart, nye enheter og mye annet som vil gjøre flerspillerdelen bedre på mange måter, forteller Morten.

Et siste farvel?

Det virker som om Blizzard er ganske klare på at dette blir avslutningen på StarCraft-sagaen. Når jeg likevel spør Morten om det er helt sikkert at dette er siste gang vi får se noe til Raynor, Kerrigan og de andre, ønsker han ikke å si noe sikkert:

– Jeg håper virkelig at vi får se mer av disse figurene i framtiden. Men for øyeblikket er målet vårt å få en god, tilfredsstillende konklusjon på plottet som har vært bygd opp fram til dette punktet; det er det som er fokus for oss akkurat nå.

Plottet som har pågått siden Wings of Liberty har hovedsaklig handlet om nettopp disse to figurene, Raynor og Kerrigan. Legacy of the Void handler imidlertid om protoss-rasen, og hverken Raynor eller Kerrigan er protoss. Morten forsikrer likevel om at de to vil vies nok oppmerksomhet.

– Det vil være berøringspunkter gjennom kampanjen med begge de to figurene, og det vil være øyeblikk hvor vi kommer til å fokusere helt og holdent på deres historie. Med Legacy of the Void ønsker vi virkelig å fortelle en ekte protoss-historie uten å ofre det plottet vi har bygd opp tidligere. Så vi har på en måte vevd dette sammen for å skape noe vi føler er en tilfredsstillende blanding av de to.

– Hvordan er det å bygge en historie rundt en rase som er så ulike oss mennesker?

– Det er vanskelig. Vi løser det problemet delvis gjennom historiefortelling; protossene har problemer som vi mennesker også kan relatere til. Det snakkes mye om temaer som frelse, om etnisk deling og forening av de splittede fraksjonene. Samtidig er det mye vi prøver å gjøre på den kunstneriske fronten, ting som å gjøre ansiktsuttrykk og gester troverdige. Forhåpentligvis treffer vi de rette strengene, men vi jobber i alle fall mye for å gjøre protossene til en rase vi kan relatere til.

– Rik og variert opplevelse

Les også
Anmeldelse: StarCraft II: Legacy of the Void

StarCraft II har slitt en del med å trekke til seg nye spillere. Det er forholdsvis komplisert sammenlignet med de fleste MOBA-spill, for eksempel, så terskelen for å begynne med StarCraft kan være litt høy. Et av tiltakene Blizzard har gjort for å fikse på dette er å gjøre Legacy of the Void til en frittstående tilleggspakke; du trenger ikke å ha kjøpt de foregående spillene for å spille i flerspillermodusen med alle andre.

De nye spillmodusene, «allied commanders» og «archon mode», ser også ut til å være et slags frieri til nye spillere som ikke ønsker å hoppe rett ut i den svært kompetitive flerspillerdelen. Morten har spesielt tro på at «allied commanders» vil passe bra for de som ønsker en mykere overgang til StarCrafts flerspillerdel.

– «Allied commanders» går ut på at du og en venn velger en kommandant fra en av de tre rasene. Hver kommandant vil representere en distinkt spillerstil, og du og vennen din vil spille på lag mot datamaskinen. Men oppdraget vil ikke bare være å ødelegge motstanderens base. Det vil være flere ulike mål dere må fullføre for å lykkes i oppdraget. Etter hvert vil du gå opp i erfaringsnivå, og da vil du kunne bruke andre kommandanter, forteller han.

– Vi synes det er en rik og variert opplevelse, som befinner seg et eller annet sted mellom den tradisjonelle kampanjen og flerspillerdelen. Men siden det er mot datamaskinen er det ikke like skremmende å begi seg ut på. Vi håper at spillerne også synes det er en fin opplevelse.

Flerspillerendringer

I tillegg til de nye modusene kommer det selvsagt en rekke nye enheter. Blant annet får vi et gjensyn med «lurkeren» fra StarCraft: Brood War, som lenge har vært etterspurt av fansen. Felles for de nye enhetene er at de legges til for å stimulere «micro», altså detaljstyring av enhetene i kampsituasjoner.

– Det store fokuset vårt i flerspillerdelen har vært å øke antall muligheter for mikrofokuserte spillestiler. Vi har fått mange tilbakemeldinger på at det er det som er det morsomste, både som spiller og som tilskuer. Men her er vi fortsatt på et utviklingsstadium, så det kan fortsatt skje endringer i framtiden.

En av de mest overraskende endringene i Legacy of the Void er at spillerne nå vil starte med tolv arbeidere i begynnelsen av hver kamp i stedet for seks. Dette vil skape store endringer for hvordan en kamp i StarCraft II utspiller seg, spesielt på profesjonelt nivå.

– Vi fikk tilbakemeldinger fra spillerne våre om at det ville vært spennende om kampen kom skikkelig i gang tidligere. Med denne endringen får spillerne sjansen til å gå inn i en fase med sterk økonomi mye fortere. Dette kombinert med at vi reduserer mengden ressurser som er tilgjengelig på hver base vil oppfordre spillerne til å bygge flere utvidelser i et høyere tempo, forklarer Morten.

– En robust og livlig e-sport

Det kommer med andre ord nok av endringer til StarCrafts flerspillerdel i Legacy of the Void. Det kan være lurt å tenke litt nytt, for StarCraft har ikke opplevd den samme veksten som mange av de andre e-sportene har hatt den siste tiden. Morten mener imidlertid ikke at dette er bekymringsverdig.

– Fra vårt perspektiv virker det som om StarCraft II er en mer robust og livlig e-sportmiljø enn noensinne. Vi prøver å se på så mange turneringer som vi kan, og i 2014 har det føltes som om det alltid er en eller annen turnering i gang. Det er faktisk litt overveldende å holde styr på alt som skjer i StarCrafts e-sportmiljø.

– Vi synes at det er spennende og fint at e-sport vokser som en helhet og at mange andre spilltitler begynner å bli involvert i e-sport. Det er bare flott. Men når det gjelder StarCraft synes ikke vi det virker som om vi blir mindre. Tvert om føles det som om vi fortsetter å vokse.

– Koreanerne har dominert StarCraft-scenen helt siden Brood War. Tror du det er viktig at flere nasjoner blir representert for å skape en global interesse rundt e-sport?

– Det er fint å ha lokale helter, og den nylig introduserte regionlåsen i WCS vil forhåpentligvis være med på å fostre noe slikt. Men personlig synes jeg ikke at nasjonalitet spiller noen rolle her. Det handler om hvem som er de beste spillerne. Jeg tror ikke det er nødvendig å ikke ha gode koreanere representert; jeg synes Sør-Korea har oppfostret noen genuint spektakulære spillere, og jeg elsker virkelig å se dem spille.

Intervjuet ble gjort under BlizzCon 2014 i Anaheim. Blizzard Entertainment dekket opphold og reise.

Siste fra forsiden