Torsdag formiddag gikk vi ut med nyheten om at Polaris Media har investert i selskapet bak Gamer.no, Good Game AS gjennom en rettet emisjon. Dette er noe selskapet – inkludert vi i Gamer.no – har jobbet med en god stund, og vi er spente over å få inn friske midler til å bygge videre.
Som alltid i slike prosesser vil det naturlig nok være en del skepsis – både fra lesere, men også oss som jobber i selskapet. På papiret virker det jo skummelt. Hva vil det bety for Gamer.no videre? Vil nettsiden endre seg betraktelig? Skal dere bare skrive om 1980-arkadespillet Polaris nå?
Svaret er ganske enkelt at Gamer.no består som før, bortsett fra at vi endelig får noen nye ressurser som vi på sikt vil bruke til å styrke nettsiden. Dette er ikke et oppkjøp. Selv om Polaris nå eier litt under en fjerdedel av selskapet, og dermed er nest største aksjonær, er det ingen plan om å gjøre drastiske grep.
Vi beholder friheten, og har ikke fått noen føringer som en del av investeringen. Polaris ønsker – så vidt jeg kan forstå – ikke å endre Gamer.no, men å dra nytte av, og hjelpe til med å bygge mer på det vi allerede gjør nå, og å utvikle oss videre. Polaris kjøper seg nå inn fordi de liker det vi allerede gjør i dag – og da er det ikke noe poeng i å endre grunnlaget stort. De ønsker å ta del i Norges største spillnettsted, og skape videre vekst og legge til rette for at vi kan få til enda mer.
For å være helt ærlig er det først og fremst en lettelse å få inn midler. Som mange andre nettaviser i medie-Norge fikk vi en betydelig nedskalering av redaksjonen på midten av 2010-tallet. Og selv om vi siden da har greid å slå flere trafikkrekorder og vokse til nye høyder – særlig siden eierskiftet i 2018 og etableringen av Good Game – har vi merket at det har vært vanskelig å få til alt vi ønsket med de knappe midlene.
Nå får vi endelig litt kjøtt på beinet, og kan begynne å jobbe med å bygge oss opp til å levere bedre og mer innhold, bedre løsninger og utforske nye områder. Vi er for tidlig i prosessen til å legge frem konkrete planer, men i det minste tror jeg at effekten av å ha tilgang til Polaris som en ressurs og samarbeidspartner allerede er svært positiv i seg selv. Som eier av en stor andel aviser byr også Polaris på potensielle muligheter til å få publisert spillstoffet vårt mye bredere enn det vi kan få til i dag, noe vi håper å jobbe med fremover.
Likevel vil jeg påpeke: dette er ikke 10 millioner som går rett til utgiftsposten «redaksjon». Polaris har investert i hele Good Game, og selv om planen blant annet er å gi redaksjonen mer pusterom er det flere deler av bedriften som skal bygges videre nå.
Gamer.no fyller 20 år i år. Vi har vært gjennom mye, og sett store endringer i hele spillsegmentet i løpet av disse årene. Nå er vi på randen av å slippe en helt nytt design på nettsiden, og vi har ambisjoner om å styrke kvaliteten på alt vi gjør videre. Og med Polaris inn på eiersiden nå tror jeg at de første byggestenene er lagt for 20 år til med Gamer.no der vi kan vokse og utvikle oss til å bli enda bedre.
– Audun Rodem, Redaksjonssjef for Gamer.no