Quake IV vil være en direkte etterfølger til Quake II, og historien skal visstnok starte bare timer etter at toeren ble avsluttet. Du vil ta del i en militærkampanje mot hjemmeplaneten til Strogg-ene, og et av utviklernes mål er at spillet hele tiden skal skape en følelse av at du er med i en episk, futuristisk krig.
Utviklerne lover stor variasjon, både når det gjelder gameplay og utseende. Du vil få besøke en rekke ulike områder i løpet av spillet, fra mørke fabrikker og militærbaser til utbombede områder på planetoverflaten til det underjordiske senteret av Strogg-imperiet.
I mesteparten av spillet vil du kjempe side om side med andre marinesoldater, men du vil også få en rekke oppdrag hvor du er alene. Oppdragene foregår både innendørs og utendørs, og du får til tider mulighet til å benytte deg av kjøretøy. Her nevnes pansrede jeeper og "buggy"-er, fly og "hovertanks".
Du vil få kjempe mot både nye og gamle fiender, og i tillegg fortelles det at mot slutten av spillet må du selv forvandles til en kybernetisk Strogg-kriger for å kunne ha en sjanse mot fienden. I forhold til flerspilleraspektet fortelles det at det vil minne mye om det vi fikk servert i Quake III: Arena, og at det ikke vil være noen kjøretøy i denne delen av spillet, noe som sikkert gleder mange Quake III-purister.
Quake IV utvikles som kjent ikke av id Software, men av Raven (som blant annet har stått for Soldier of Fortune-spillene). Spillet benytter seg naturligvis av id sin teknologi, og vi kan forvente at grafikken i dette spillet blir enda mer spektakulær enn det vi fikk se i Doom III.