Neste-generasjons PlayStation-maskin vil benytte seg av en helt ny mikroprosessor som har fått navnet Cell. Denne utvikles i samarbeid mellom IBM, Toshiba og Sony, og vil kunne brukes til mye mer enn bare neste-generasjons PlayStation (IBM vil for eksempel bruke den i en ny datamaskin, mens Toshiba vil produsere TV-er som benytter seg av Cell-prosessoren), men av naturlige årsaker er det Sony-konsollen det knyttes størst forventninger til blant oss gamere.
Cell-prosessoren skal, i følge pressemeldingen fra de tre selskapene, være like kraftig som ti av dagens PC-er. Nøyaktig hva de legger i betegnelsen "dagens PC-er" vet vi ikke, men det er helt klart at Cell blir et råskinn. Klokkehastigheten skal være på omtrent 4.5 GHz, men det er ikke denne i seg selv som gjør prosessorens ytelse så heftig. Måten den er bygd opp på er nemlig langt mer effektiv enn dagens PC-prosessorer.
Prosessoren kommer med en 64-bit Power PC kjerneprosessor og åtte separate prosessorer (som kalles "synergistic processing elements", eller SPE-er), og disse kan jobbe sammen om en og samme oppgave eller med helt forskjellige ting samtidig. Det betyr for eksempel at en av SPE-ene kan ta seg av den kunstige intelligensen i et spill, og uansett hvor mye denne jobber vil ikke dette få noen som helst innvirkning på ytelsen til de andre SPE-ene (som tar seg av andre deler av spillet).
Prosessoren bruker 234 millioner transistorer (til sammenligning hadde PS2-prosessoren 10,5 millioner transistorer), og skal kunne gjøre 256 milliarder kalkulasjoner i sekundet. Det holder vel egentlig å karakterisere dette som "mye" - av det som er i bruk i dag er det stort sett bare spesielle superdatamaskiner som kan skryte av råere prosessorkraft. Dessuten kan prosessoren flytte 100 GB med data i sekundet (brikken har 2.5 MB innebygd minne).