KÖLN (Gamer.no): Etter å ha sveipet innom Korstogene, Renessansen og den amerikanske borgerkrigen har Assassin's Creed-serien nå slått seg ned i Karibien. Pirater, eventyrlig sverdsvinging og seiling står på agendaen når historien om den beryktede Edward Kenway skal fortelles.
Darby McDevitt er ledende manusforfatter på Assassin's Creed IV: Black Flag og har vært tilknyttet Ubisoft siden 2008. Fram til nå har han jobbet med de håndholdte spillene Bloodlines og Discovery, samt storspillet Assassin's Creed: Revelations. Skriveprosessen har tatt omtrent to år, men beskrives av McDevitt som en meget positiv opplevelse:
─ Det har vært uhyre morsomt, men også en god del arbeid. Det er utrolig mye research som må til, også må man finne riktig inspirasjon når man skal skrive en pirathistorie. De fleste har gjerne et ferdig mentalt bilde av hvordan en pirat ser ut, så det har gått en del tid til å skille fakta fra fiksjon.
Historisk nøyaktige pirater
Et av de store trekkplastrene til Assassin's Creed-serien har vært den store mengden historisk korrekthet. Korstogenes Midt-Østen, Renessansens Europa og borgerkrigstidens USA har alle blitt gjenskapt med høy grad av detaljrikdom.
For McDevitt var det derfor viktig at piratene i Black Flag fikk den samme behandlingen og ble fremstilt så realistisk som overhodet mulig. Her finner du ikke særlig mange kroker eller trebein:
─ Kroker har vi fra Peter Pan, og trebeinet er opprinnelig fra Skatten på Sjørøverøya. Hadde du hatt trebein på en sjøskute ville du nok ikke overlevd særlig lenge, for du måtte være en godt trent, aktiv fyr. Slikt sett har det vært ganske gøy å rive ned den klassiske fantasipiraten, forteller han og fortsetter deretter:
─ Jeg så faktisk veldig lite på piratfilmer. Filmmessig gikk jeg i retning av Master and Commander, The Mission, og TV-serien Deadwood. Tidsalderen er kanskje ikke den samme, men Deadwood handler i stor grad om røffe mennesker som forsøker å stake ut sin egen kurs. Jeg tror mye av det samme går igjen i piratene i Black Flag.
─ Absolutt ingen piratfilmer, altså?
─ Det var faktisk én: The Black Pirate, en Douglas Fairbanks-film fra 1926. Det er den hvor han bruker en kniv til å skli ned et seil. Filmen har til og med et «parkour»-øyeblikk der han klatrer opp siden på et skip. Det var som å se Assassin's Creed bli filmatisert 80 år før spillet var et faktum, humrer han.
Vordende pirater som håper på å kunne skli ned et stort seil ved hjelp av en kniv må nok se seg skuffet. Slike triks holder seg til filmens verden:
─ Seil er et mareritt å ha med å gjøre, så vi valgte å droppe det. Vi har faktisk vært veldig generøse når det gjelder tøyfysikk og lignende i spillet. Spesielt båtkollisjoner er vanskelige på grunn av seil, rigging og andre ting som dingler rundt. En del av det måtte vi bare ignorere fordi det var så vanskelig å styre med.
Reis til Cuba og Havana
En stor del av Assassin's Creed IV: Black Flag er Edward Konways skute, Jackdaw, som spilleren kan bruke til å seile rundt på de karibiske hav. Dermed har det vært like viktig å gjenskape de karibiske byene så historisk korrekt som mulig. Det viste seg å ikke være en kjempe-enkel jobb:
─ Mesteparten av det som eksisterte da eksisterer ikke i dag. Det er ikke alltid man har tilgang til data som forteller hvordan ting så ut i 1715, så vi har måttet spekulere en del. Ta Kingston, for eksempel. Byen er ikke mer enn omtrent 23 år gammel når spillet finner sted. Alt i byen er av tre og det meste er fortsatt veldig nytt. Fordi byen er såpass ung er det fortsatt en del urørt natur som omgir den, for eksempel en del sukkerplantasjer. Havana, på sin side, bestod for det meste av murstein og mørtel, så forhåpentligvis blir de to en god kontrast til hverandre forteller McDevitt.
─ Dro dere ned til Karibien?
─ Absolutt, men jeg fikk dessverre ikke lov til å dra fordi jeg er amerikaner. Selv om Cuba er naboene våre og Havana ligger såpass nærme er det ulovlig for amerikanere å dra dit. Å si at jeg er litt misunnelig på mine kanadiske kolleger ville vært en underdrivelse. Da de kom tilbake hadde de tatt massevis av bilder, som vi brukte til å gjenskape en spillverden som forhåpentligvis ser ekte og autentisk ut.
Samme slektslinje som før
Akkurat som i tidligere spill klatrer vi rundt på familietreet til seriens egentlig hovedperson, Desmond Miles. Som bærer av det genetiske minnet til sine forgjengere kan han oppleve deres minner og lære deres ferdigheter gjennom Animus-maskinen. Slik hopper historien i hvert spill elegant mellom fortid og nåtid for å kunne fortelle en helhetlig historie.
Nåtidshistorien i Black Flag finner sted kort tid etter Assassin's Creed III, i kontorlandskapet til spillutvikleren Abstergo Entertainment. De er et datterselskap av Abstergo Industries, en antagonistisk tilstedeværelse i serien. Desmond Miles er ute av bildet, men er fortsatt en viktig del av historien:
─ Desmond Miles var «Subject 17» da Abstergo forsket på hans genetiske minner i første spill. Hos Abstergo Entertainment, jobber de med «Sample 17»-prosjektet, det genetiske minnet fra det de tror er en generøs donor. De aner ikke noe om den moderne krigen mellom Tempelridderne og Snikmorderne. Dette er noe som sakte, men sikkert, blir avslørt i løpet av spillets gang, forklarer McDevitt.
─ Så vi er en spesifikk person hos Abstergo?
─ Nei, du er deg selv. Sekvensene i nåtiden foregår fra førstepersons-perspektiv, og du kan utforske hele kontoret til Abstergo Entertainment. Du kan også hacke dine kollegaers datamaskiner som gir deg bedre innsikt i hva som virkelig foregår.
Etter hvert som Assassin's Creed-serien har utviklet seg har den hemmelige krigen mellom de to fraksjonene blitt mer nyansert og tvetydig. Begge sider av konflikten tyr til lugubre ting for å oppnå sine mål. Noen moralsk fingerpeking blir det lite av:
─ Jeg liker ikke spill som ber deg trykke en knapp for å velge side. Det jeg har skrevet er en ganske lett historie satt til den moderne tid som gir deg den ammunisjonen du trenger for å velge selv hvem du vil holde med. Jeg håper disse nyansene kommer godt frem i Black Flag.
─ Vi har også lagt inn mye ekstra innhold som utvider universet. Dette er for de som virkelig vil gå på en slags moderne skattejakt. Det finnes blant annet et 35 minutter langt hørespill om grunnleggeren av Abstergo Industries i tillegg til andre dokumenter, lyd- og videoklipp. Til sammen har det en total lengde på omtrent 90 minutter, så det er mye å hente.
Hvor er kvinnene?
Et påfallende trekk ved de fleste Assassin's Creed-spill er fraværet av kvinnelige hovedpersoner. Alle de fremtredende medlemmene i Desmonds slekt er tilsynelatende menn. Den eneste kvinnelige protagonisten har vært å finne i Assassin's Creed III: Liberation til PlayStation Vita. Da intervjuet nærmet seg slutten måtte jeg selsvsagt spørre om vi noen gang får se en kvinne innta rollen som spillbar figur i hovedserien.
─ Jeg vet ikke helt. Jeg tror det hadde vært spennende å skrive en kvinnelig snikmorder. Slike beslutninger blir som regel tatt på ganske rare måter, langt over mitt hode, men hadde det vært opp til meg hadde jeg gått i gang med en kvinnelig hovedperson. Det er på tide å ha en, påpeker McDevitt og fortsetter:
─ Kjønnsinndelingen av publikumet vårt er omtrent 50/50 nå og våre kvinnelige fans er ganske dedikerte. Derfor synes jeg ikke det er rettferdig at vi bare forteller guttenes historie. Dette er en stor familiesaga, så vi burde vie litt tid til kvinnene på familietreet. Én dag, kanskje, forhåpentligvis, avslutter McDevitt håpefullt.
Les også: Assassin's Creed III: Liberation får HD-versjon
Les også: Sniktitt: Assassin's Creed IV: Black Flag
Assassin's Creed IV: Black Flag er i salg i løpet av november til PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox 360, Xbox One, Wii U og PC.