Siden lanseringen av Apex Legends i begynnelsen av februar har utvikler Respawn Entertainment tatt en tilsynelatende avslappet tilnærming til oppdateringer og nytt innhold for battle royale-spillet. Det har fått mange fans til å lure på hva som tar så lang tid, men ifølge studiosjefen er alt en del av planen om å ta vare på spillets utviklere.
Som Vince Zampella forklarte denne uken – under en GamesBeat-konferanse (via Gamasutra) – var målet for Apex Legends alltid å rulle ut nyheter og oppdateringer som del av spillets sesonger. Mens direkte konkurrenter kjører på med nye moduser, funksjoner og annet, var Respawn klar på at Apex-teamet ikke skulle overarbeides.
Vil ikke være som Fortnite
Battle royale-spillet er nå ute i sin første sesong, som Respawn lanserte i midten av mars og som hittil har introdusert én ny figur og diverse kosmetiske gjenstander for spillere å låse opp. Til sammenligning har Fortnite-skaper Epic Games pushet ut tonnevis med utvidelser de siste par månedene, men som Zampella forteller har ikke det endret Respawns filosofi.
– Vårt mål var alltid at spillet skulle være sesongbasert, så vi holder oss til det. Tankegangen var at «Hei, vi har en greie som har blitt veldig populær, har vi lyst til å slippe mer innhold?», men jeg tror du må se på livskvaliteten for teamet. Vi har ikke lyst til å overarbeide teamet, og dermed senke kvaliteten på innholdet som vi lanserer.
Zampellas kommentarer følger en rapport fra Polygon, som melder om tøffe forhold hos Fortnite-skaperen. Ifølge kilder ble situasjonen vanskelig hos Epic etter at spillet eksploderte i slutten av 2017, og teamet ble tvunget til å jobbe hardere og hardere for å hele tiden slippe nytt innhold.
Respawn-sjefen refererte ikke til rapporten i sitt foredrag. Han fortalte imidlertid at både han og Apex Legends-teamet savnet litt mer innhold i spillets første sesong. Utvikleren jobber nå med å forbedre innsatsen frem mot sesong to, samtidig som kjernefilosofien forblir den samme.
Apex Legends-teamet ruller likevel ut små oppdateringer i ny og ne.
Nylig fikk spillets største figurer en liten justering »