Det tok kun 24 timer å knekke kopibeskyttelsen til Middle-earth: Shadow of War

Denuvo slår sprekker.

Warner Bros., Denuvo

For bare et år siden kunne det ta flere måneder før nylanserte PC-spill ble piratkopiert. Det tok for eksempel syv måneder å knekke kopibeskyttelsen til Rise of the Tomb Raider, og tidligere samme år uttrykte miljøet at piratkopiering av spill kunne bli utryddet innen to år om alt fortsatte i samme spor.

Middle-earth: Shadow of War.
Warner Bros. Interactive Entertainment

Nå virker det som om «faren» er avblåst. Nylanserte Middle-earth: Shadow of War er det nyeste spillet som bruker Denuvo Anti-Tamper, men mindre enn 24 timer etter slipp hadde hackerne greid å kome seg rundt piratkopisperren. Dette melder DSOgaming.

Middle-earth: Shadow of War er ikke et engangstilfelle heller: både FIFA 18 og Total War: Warhammer II ble knekt på om lag 10 timer – en ny rekord for en notoriske kopisperren. Spørsmålet er om den stadig kortere tiden gjør at antipiratprogrammvaren lønner seg lenger.

Som Eurogamer påpeker har Denuvo tidligere uttalt at de ser på alle tidsperioder der man klarer å hindre piratkopiering som en suksess.

Vi jobber for øvrig med en anmeldelse av Middle-earth: Shadow of War, og håper å ha den klar over helgen.

Den usynlige bieffekten

Å laste ned piratkopierte spill er ulovlig, etter en endring i åndsverksloven i 2005.

Siden P.T. kun er digitalt, er det vanskelig å arkivere. Piratkopieringsmiljøet kan være til «hjelp» da.
Konami
Vis mer

Det som likevel kan gå tapt dersom piratkopiering og cracking etter hvert skulle vise seg å være for komplisert og tidkrevende, er potensialet for å bevare og arkivere spill i sin opprinnelige form. Per dags dato er det få organer som jobber aktivt for å sørge for at det skal være mulig å spille eldre spill i fremtiden, og det har derfor vært en snedig bieffekt at piratkopieringsmiljøet har gjort slikt arbeid lettere.

Men mer komplekse piratkopieringsbeskyttelser og nettbaserte autoriseringsløsninger kan stikke kjepper i hjulene for dette. Med tiden kan vi håpe at det finnes bedre løsninger for arkivering av spill, men slik det er nå har faktisk crackingmiljøet – om enn utilsiktet – en funksjon i dette.

Det har vært forskjellige måter å bekjempe pirater på.
Et indiestudio delte ut spillnøkler til pirater for noen år siden»

Kommentarer (59)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
ATWindsor
8 år siden

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot.

 

Nei, det er det ikke, det er to forskjellige ting, hvorfor insisterer så mange på denne feilaktige banaliseringen?

 

AtW

Avean
8 år siden

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot.

 

Nei, det er det ikke, det er to forskjellige ting, hvorfor insisterer så mange på denne feilaktige banaliseringen?

 

AtW

 

 

 

 

By pirating a song, video game, or movie, that’s taking away part of the market earnings that the creator is entitled to.

http://hollythelibrarian.com/2013/05/19/piracy-is-theft-no-matter-what-people-say/

ATWindsor
8 år siden

 

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot.

 

Nei, det er det ikke, det er to forskjellige ting, hvorfor insisterer så mange på denne feilaktige banaliseringen?

 

AtW

 

 

 

 

By pirating a song, video game, or movie, that’s taking away part of the market earnings that the creator is entitled to.

http://hollythelibrarian.com/2013/05/19/piracy-is-theft-no-matter-what-people-say/

 

 

Bare fordi en blog skriver det gjør det ikke rett, bloggen går i samme fella som mange "det er ikke moralsk rett, derfor er det tyveri", det er feil. "Det er ikke tyveri" er heller ikke det samme som "det er greit".

 

AtW

Slyr
8 år siden

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot.

 

Nei, det er det ikke, det er to forskjellige ting, hvorfor insisterer så mange på denne feilaktige banaliseringen?

 

AtW

 

Stjele? Tjaaa. Kanskje ikke, men man må vel innse at det blir litt som å snike seg inn på kino. Man får tilgang på noe som man egentlig skulle betale for.
Zlatzman
8 år siden

 

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot.

 

Nei, det er det ikke, det er to forskjellige ting, hvorfor insisterer så mange på denne feilaktige banaliseringen?

 

AtW

Stjele? Tjaaa. Kanskje ikke, men man må vel innse at det blir litt som å snike seg inn på kino. Man får tilgang på noe som man egentlig skulle betale for.

 

Så da er dere enige da. Jeg vil ikke bruke tyveri om å snike seg inn på kino.

Siste fra forsiden