Feature

Nyhetsåret 2009 (del 2)

Det siste halvårets viktigste nyheter

Her er sakene som preget nyhetsbildet i det siste halvåret.

1: Side 1
2: Side 2

Nok et år er omme, og i denne todelte artikkelserien kan du lese om de viktigste begivenhetene som skjedde i 2009. I første del tok vi for oss årets seks første måneder, og nå er tiden kommet for å ta en titt på resten av året.

Over og ut for Mortal Kombat-utgiver.

Juli

Det første halve året var preget av konkurser, nedleggelser og kutt, og i juli ble Midway Games sommerens store offer for finanskrisen; deler av selskapet ble solgt (blant annet til Warner Bros), mens restene ble lagt ned. Samtidig gjorde Square Enix det klart at relativt nyinnkjøpte Eidos skulle omdøpes til Square Enix Europe. Dermed ble to tradisjonsrike merkenavn nesten borte.

Juli markerte også starten på en ny trend i spillindustrien, nemlig utsettelser. BioShock 2, Dark Void og Heavy Rain var blant spillene som ble utsatt denne måneden, da utgiverne ønsket mer tid for finpuss og et bedre lanseringsvindu (helst ett uten Modern Warfare 2). I løpet av sommeren og høsten led mengder av spill samme skjebne, med det resultat at første halvår 2010 ser helt vanvittig ut.

Konflikten om Brütal Legend tok en ny vending denne måneden, da utvikler Double Fine svarte på juni-søksmålet ved å saksøke Activision Blizzard tilbake. De var ikke nådige i sin kritikk av giganten, som de mente hadde gjort alt de kunne for å drepe spillet. Konflikt ble det også da Blizzard kom i skade for å nevne at de ikke ville ha LAN-støtte i StarCraft 2, og da en ansatt hos Sam & Max-utvikler Telltale Games mente iPhone var kraftigere enn Wii.

Fable 3 kunngjort i august.

Ellers gikk ryktene om noe så usannsynlig som et Wii-eksklusivt Mikke Mus-spill fra Deus Ex-skaper Warren Spector, OnLive-konkurrent Gaikai dukket opp og Team 17 kunngjorde nostalgiske Alien Breed Evolution. Vi måtte også ta farvel med MMO-spillet The Matrix Online, som ble stengt etter å ha slitt seg gjennom flere år med skrantende popularitet.

August

For Gamer.no ble august en spennende måned. Vi ble nemlig kjøpt av Mediehuset Digital (en del av A-Pressen), og dermed ligger alt til rette for en stabil framtid med fortsatt videreutvikling og mye moro i vente. Resten av spillverdenen rettet imidlertid blikket mot Tyskland, der Europas største spillmesse fant sted.

Selv om Gamescom-messen ikke kunne overgå E3 i forhold til nyheter, hadde messen mye interessant å by på. Microsoft kunngjorde Fable 3, som automatisk seilet opp som en av de mest etterlengtede titlene på Xbox 360. I tillegg ville de kutte prisen på konsollen sin, og priskutt faller alltid i god jord hos oss gamere. Sony fulgte opp med å presentere en ny og slankere PS3-modell, og annonsering av vårslipp for Wand.

Andre nyheter på messen inkluderte det første konsollspillet fra Eve Online-skaperne, nemlig Dust 514, samt kunngjøringer av Napoleon: Total War og Silent Hunter 5. Og NCsoft viste det første glimtet av Guild Wars 2, som utvilsomt blir et spill mange vil følge med på.

Triumf for Brütal Legend.

Striden om Brütal Legend tok endelig slutt i august. Kamphanene Activision Blizzard, Double Fine og Electronic Arts gjorde opp utenfor retten, og alt lå dermed klart for rocktoberlansering som planlagt. EA røpet også detaljer om spillets imponerende lydspor. Samme måned røpet de utgivelsesdatoen til rollespillet Dragon Age: Origins, som vi kom til å kåre til årets enspilleropplevelse.

Etter å ha fått mye pepper fra sinte PC-spillere gikk Blizzard i august ut og fortalte at StarCraft 2 likevel ville ha muligheter for LAN-spilling, men at det måtte autoriseres gjennom Battle.net-systemet. Ellers fortsatte problemene i industrien; svenske Grin måtte gi opp kampen mot kreditorene, og utvikleren av Six Days in Fallujah havnet i trøbbel. Og plutselig gikk det rykter om at Beyond Good & Evil 2 var lagt på is.

September

Husker du Hot Coffee? Saken der man fant skjult, halvpornografisk innhold i Grand Theft Auto: San Andreas, og Rockstar Games ble saksøkt av fornærmede spillere (selv om innholdet var så skjult at ingen oppdaget det før PC-versjonen kom i salg). Vel, i september 2009 fikk saken endeligsin konklusjon, og alle erstatningene var betalt ut. Gode nyheter for Rockstar-eier Take-Two, som fortsatt slet med tap.

Ellers var nok den største nyheten i september at den slanke PS3-modellen kom på markedet. Men her til lands var det Funcom som knabbet overskrifter – først ved å satse store penger på et utviklerstudio i Canada, og så ved å kutte i staben her hjemme.

Uncharted 2 ble ferdig i september.

September var generelt en måned uten de store nyhetssakene; høstsesongen var i gang, og utgiverne var mer opptatt av å fullføre spill (blant annet Uncharted 2 og Forza 3) enn å kunngjøre dem. Noen nyheter dukket imidlertid opp; CD Projekt ble nødt til å annonsere rollespillet The Witcher 2 tidligere enn planlagt grunnet lekkasje, og Ubisoft gledet strategispillere med nyheten om et nytt The Settlers-spill. Vi må heller ikke glemme TrackMania 2, som ser mildt sagt herlig ut. Bethesda brukte måneden på å skaffe seg rettighetene til Prey-serien – nå lurer vi bare på når de faktisk vil gjøre noe med dem.

Activision Blizzard hadde skaffet seg mye negativ oppmerksomhet i løpet av året, blant annet takket være sine forsøk på å stanse Brütal Legend. Sjefen deres, Bobby Kotick, gjorde ikke akkurat saken bedre ved å stolt proklamere at selskapet har klart å «fjerne all moroa fra spillutvikling». Godt gjort.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden