Pillars of Eternity 3

Det ser dårlig ut for Pillars of Eternity 3

– Vi må i så fall vurdere hele formatet til spillet, sier regisøren.

Obsidian Entertainment

Selv om kritikerne var meget så fornøyde med Pillars of Eternity II: Deadfire, solgte ikke spillet nok til å garantere en oppfølger. Dette forteller seriens regissør, Josh Sawyer, på bloggen sin, etter å ha fått spørsmålet fra en spiller.

– Det er ikke noe jeg får bestemme, men jeg tror at de relativt lave salgstallene for Deadfire betyr at dersom vi skulle vurdere å lage et nytt Pillars-spill i denne stilen, så må vi vurdere hele formatet til spillet, åpner han.

Obsidian Entertainment

Resten av blogginnlegget lister opp potensielle grunner til at Pillars of Eternity 2: Deadfire ikke traff helt, som at spillerne kanskje fikk nok ut av nostalgien i det første spillet, og ikke var tørste på mer. Eller at færre hørte om oppfølgeren, sammenlignet med forgjengeren.

– Det er vanskelig å vite hva man skal gjøre videre uten å forstå grunnene bak. På noen måter hadde det vært lettere om Deadfire også fikk totalslakt av kritikerne, og vi kunne peke på de massive feilstegene vi måtte fikse, sier Sawyer.

Et annet aspekt som han er såvidt innom er den negative tilbakemeldingen på det sanntidsbaserte kampsystemet i spillet, og at enkelte kan peke på det som grunnen til salgsskuffelsen, men han påpeker at spill som Pathfinder: Kingmaker solgte bedre med nettopp et slikt system.

– Jeg er sikker på at noen av de som leser dette tror de vet akkurat hvorfor Deadfire solgte dårligere enn Pillars 1. Jeg har derimot ikke den selvtillitten, noe som er én av flere grunner til at jeg er skeptisk til å stå bak en oppfølger. Jeg kunne ikke gitt vårt publikum det spillet de ønsker, og uten å forstå hvor jeg trådde feil måtte jeg ha gjettet meg frem til hva problemene er og hvordan jeg skal fikse dem, avslutter han.

Rollespillnostalgi

Obsidian Entertainment

Pillars of Eternity var et av de mange nostalgi-baserte Kickstarter-prosjektene som håvet inn støttemidler fra spillere verden rundt ved å love å by på en opplevelse som minnet om spill fra «gamle dager». Spillet var spesifikt bygget over samme lest som rollespill-klassikere som Baldur's Gate, noe som traff godt hos spillere som savnet denne typen spill.

Oppfølgeren Pillars of Eternity 2: Deadfire ble sluppet tre år senere, i 2018. Spillet plukket opp historien der forgjengeren sluttet, men implementerte en god del nye ting, blant annet et fokus på sjøfart og utforsking av øyer.

Selv om det neppe blir en Pillars-oppfølger, leverte Obsidian nettopp et knallrollespill.
Les vår anmeldelse av The Outer Wilds »

Siste fra forsiden