Som forventet ble Modern Warfare 2en gigantisk suksess for utgiver Activision Blizzard, men høye salgstall er ikke den eneste måten gigantutgiveren tenker de kan tjene penger på. IGN melder at Thomas Tippl, som er finanssjef for selskapet, snakket om alternative modeller på en konferanse i forrige uke.
Tippl ble spurt om den svært suksessrike modellen fra populære World of Warcraft kunne benyttes i andre stortitler fra Activision. Tippl mente at akkurat Warcrafts modell ville være vanskelig å kopiere til andre spill, men nevnte samtidig at Activision jobber med alternative inntjeningsmetoder for noen av disse.
Noen konkrete planer ble ikke diskutert, ei heller om de tenker seg en økt satsing på nedlastbart innhold eller nye måter å betale for selve spiler, men Call of Duty-serien ble nevnt som en mulig kandidat for alternative modeller.
Tippl snakket også om at mange spillere er villige til å betale litt ekstra for flere funksjoner i sine spill:
- Det er en rekke innovasjoner og tjenester våre spillere forteller oss at de vil ha, men som ikke er tilgjengelig enda. Våre erfaringer tilsier at ekstra innhold og tjenester som de Blizzard tilbyr er ettertraktede hos den harde kjerne av spillere, og at de vil betale for dem.
Med « tjenester som de Blizzard tilbyr» sikter han antagelig til de mange små justeringene du kan kjøpe i World of Warcraft (som å bytte server eller skifte kjønn på spillfigurer).
Activision har allerede noen former for digitale tjenester i sine spill. Man kan blant annet kjøpe kartpakker til Call of Duty eller nye sanger i Guitar Hero.