Summer Game Fest 2024 går av stabelen fredag kveld, med nyheter fra haugevis av kommende spill. Utviklerne som er på plass har betalt med blod, svette og tårer for å kunne vise frem hva de har jobbet med, i tillegg til – viser det seg – en god slump med penger.
Esquire har intervjuet flere PR-folk som melder om dyre inngangsbilletter for Summer Game Fest. For å vise en trailer på ett minutt må man nemlig ut med over 2,6 millioner kroner, med enda dyrere alternativer for de som trenger mer tid.
En trailer på ett og et halvt minutt koster nesten 3,7 millioner kroner. To minutter koster 4,7 millioner, mens man må bla opp 5,8 millioner for to og et halvt minutt. Prisene er de samme som under fjorårets The Game Awards, som også arrangeres av Geoff Keighley.
Flere av bransjefolkene som Esquire snakket med fortalte at Summer Game Fest har blitt svært viktig. Det å vise spill under showet resulterer i mye oppmerksomhet, avhengig av hvor mye tid man kjøper og når i showet man får plass.
En person mente at opplegget er for dyrt for indie-folk, og ønsket seg bedre tilrettelegging for mindre utviklere. Ifølge Esquire har showet imidlertid bestått av rundt 50 prosent indie-spill de siste par årene.
Flere utgivere og utviklere som har tatt kontakt med Kotaku i forbindelse med saken, forteller for øvrig at det gis gratisplass til utvalgte mindre spillprosjekter.
Hvordan inndelingen mellom «AAA» og indie blir i år får vi se fra klokken 23:00 i kveld. Keighley har sagt at showet i hovedsak vil handle om oppdateringer fra spill som allerede er kunngjort, men lokker også med noen nye avdukinger.
LES OGSÅ: Her er hele timeplanen for «ikke-E3» »