Gåtespillet The Witness har vært et fast innslag på diverse messepresentasjoner de siste årene, uten skaper Johnatan Blow har greid å hoste opp en slippdato. Nå er han tydeligvis klar for å sette punktum. Torsdag kveld meldte PlayStation Blog om at slippdatoen for PlayStation 4-versjonen er 26. januar 2016.
Når spillet slippes vil det med andre ord ha vært under utvikling i om lag åtte år, ettersom Blow og teamet hans begynte arbeidet så vidt like etter lanseringen av pusleplattformeren Braid i 2008.
Langt spill
Alt tyder på at eventyret vil ha mer enn nok å by på også. I bloggen skriver Blow at den estimerte spilletiden har mangedoblet seg opp gjennom årene.
– Da vi først begynte å lage spillet, trodde jeg at det skulle by på 8 til 12 timer med spilletid. Faktisk har vi endt opp med å bygge et spill som er mo lag 10 ganger så stort som det: er du en som må gjøre alt, som ønsker å klemme hver eneste dråpe ut av spillet, kan du kanskje forvente å spille opp mot 80 timer, eller til og med 100, skriver Blow.
The Witness drar inspirasjon fra gåtespill som Myst. Du er plassert på en stor øy du kan utforske fritt. Rundt det er det flere menneskeskapte bygninger og gjenstander, og en hurv av gåter som man skal løse. Blow har tatt sikte på å ikke instruere spilleren i hvordan gåtemekanikkene fungerer, men heller lene seg på at man organisk vil få en forståelse for verdenen.
Som du kan se av traileren nederst i artikkelen har The Witness en bred fargepalett og varierte omgivelser, til tross for at alt utspiller seg på én øy.
I første omgang slippes spillet altså på PlayStation 4, men en iOS- og Windows-versjon skal ligge i planen fremover. Om Xbox One også får spillet er dog litt mer usikkert, etter at Blow fikk etablert et godt forhold til Sony i opptakten til PlayStation 4-annonseringen.
Blow var sist å se i en dokumentarfilm om indiespillutvikling.
Vi kalte Indie Game: The Movie et nært og intimt blikk på utviklingen av et indiespill »