Med røtter tilbake til begynnelsen av 2000-tallet, har skyspilling – eller «cloud gaming» som det heter på godt norsk – hatt mange år på å utvikle seg. I dag har de fleste hørt om muligheten for å spille spill strømmet via eksterne enheter, og flere av de største selskapene på markedet har allerede sine egne løsninger.
Logitech er blant de siste selskapene som kaster seg på trenden, og tidligere denne uken lanserte de Logitech G Cloud i Europa. Dette er en håndholdt konsoll skodd over samme lest som Nintendo Switch og Steam Deck, men i stedet for å kjøre spill lokalt, fokuserer den hovedsakelig på å strømme spill via internett. Resultatet er som forventet en nokså blandet opplevelse.
Bunnsolid design
Logitech G Cloud er en lekker liten sak som sitter svært godt i hånden. Maskinen veier 463 gram, og er ganske sammenlignbar med sine argeste konkurrenter.
Størrelsesmessig legger den seg et sted midt imellom Nintendo Switch og Steam Deck. Der jeg synes sistnevnte fremstår som litt bulkete, klarer Logitech G Cloud det kunststykket å aldri noensinne føles for tung eller uhåndterlig.
Det er derimot en viss tyngde bygd inn i konsollen, men dette er mer enn noe med på å underbygge maskinens kvalitet og slitestyrke. Plasten som omkranser den 7 tommer store skjermen er deilig hvit og stilsikker, og den føles langt fra billig.
To kraftige skraverte grep på baksiden av maskinen gjør det lett å balansere den i hendene; stikkene på framsiden er raske og responsive; mens både skulder- og ansiktsknapper gjør stort sett nøyaktig det de skal.
Det må nevnes at «start»- og «select»-knappene noen ganger kan sette seg fast – særlig «start»-knappen min liker å krangle litt før den reagerer – mens gjentagende og rask bruk av skulderknappene kan medføre noen pinlige knirkelyder.
Utover disse små skavankene virker likevel Logitech G Cloud som en svært solid og standhaftig maskin.
Den innebygde berøringsskjermen er dessverre ikke av OLED-kvalitet, men byr likevel på 1920x1080-oppløsning i 60 Hz, og er både lys og leken under bruk. Batterilevetiden er også respektabel, med opptil 12 timer aktiv skyspilling per økt.
Abonnementene som må til
Dette kommer godt med når man skal strømme spill, og det er flere måter å gjøre dette på. I anledning testing av maskinvaren fikk vi tilgang på både Xbox Cloud Gaming og GeForce Now, to abonnementstjenester som på hver sin måte støtter skyspilling.
Xbox Cloud Gaming er foreløpig kun i beta-stadiet, men lar deg likevel strømme mange av de nyeste Xbox-spillene via applikasjonen. I alt er det godt over hundre spill å velge blant, med alt fra nyheter som Wo Long: Fallen Dynasty, Halo Infinite og Redfall, til gode, gamle Banjo-Kazooie, Viva Piñata og Persona 4 Golden.
GeForce Now er et ganske annerledes beist, og lar deg i stedet strømme spill du allerede eier via Steam, Epic Games Store og Ubisoft Connect. Dette fremstår i utgangspunktet som et langt mer omfattende alternativ, i det minste fram til man innser at det er langt fra alle spill som støtter denne funksjonen. Av de 634 spillene jeg har akkumulert på Steam opp gjennom årene, er det per nå kun 123 som kan spilles via GeForce Now.
Biblioteket mitt inneholder selvfølgelig mye gammelt rusk som ingen noensinne har hørt om, og tanken er vel at de fleste moderne spill skal dukke opp via denne strømmetjenesten ganske tett opptil lansering.
Strømming med bismak
Rent praktisk fungerer de to løsningene omtrent likt. Man velger et spill fra samlingen, og etter en kort lastesekvens hvor spillet aktiveres på en ekstern enhet, dukker det opp på skjermen. Så styrer man det hele over internett, hvor signalene sendes fram og tilbake mellom din egen maskin og enheten hvor spillet faktisk kjører.
Hvor bra dette fungerer vil påvirkes av både hastigheten og kvaliteten på det lokale nettverket ditt, og det er her jeg føler at hele konseptet «skyspilling» fortsatt har en lang vei å gå. Selv under optimale forhold, hvor man har et stabilt wi-fi-nettverk og solid bredbåndshastighet, samtidig som man sitter i umiddelbar nærhet av modemet, fungerer det liksom aldri helt knirkefritt.
Selv har jeg et mer enn godkjent nettverk – GeForce Now anbefaler at man har en nedlastingshastighet på minst 25 Mbps hvis man skal strømme innhold i 1080p og med 60 bilder i sekundet – men jeg føler likevel at bildekvaliteten kommer til kort.
Dette er særlig merkbart for nyere spill, hvor kontrasten til det man forventer er ekstra stor. Både Forza Horizon 5 og GhostWire: Tokyo er eksempler på spill som lider som følge av dette, med tydelig utvannet oppløsning og blasse farger. De høymoderne spillopplevelsene ser begge nesten ti år gamle ut i dette lyset, og da føler jeg at noe av poenget forsvinner.
Eldre spill tåler overgangen langt bedre, og det å spille for eksempel Halo: Combat Evolved, Half-Life 2 eller Mini Ninjas føles etter litt tilvenning som den mest naturlige ting i verden.
Men også disse spillene blekner litt sammenlignet med hvordan det hadde vært å spille dem lokalt. Uregelmessig hakking i både lyd og bilde er noe skyspilling rett og slett ikke klarer å bli kvitt, i hvert fall ikke over et trådløst nettverk. Det holder likevel til godkjent.
Lokal strømming fungerer langt bedre
De beste resultatene får man hvis man strømmer spill lokalt.
Dette kan man blant annet gjøre direkte gjennom Remote Play på henholdsvis Steam, Xbox og PlayStation. Her blir opplevelsen markant bedre, både i form av økt bildekvalitet og mer stabil flyt, selv om dette krever at man har den aktuelle plattformen aktiv på det samme nettverket man er på.
Lokal strømming er for all del kjekt, særlig hvis man blir tvunget til å gi fra seg TV-rettigheter til andre i husstanden eller hvis man av en eller annen grunn ønsker å spille Overwatch 2 på terrassen eller Doom Eternal på do.
Man kan også benytte seg av denne løsningen via andre nettverk, men da må man atter en gang belage seg på dårligere kvalitet.
Det er for øvrig verdt å merke seg at Logitech G Cloud ikke har noen form for støtte for mobile nettverk. Ikke at dette hadde vært å anbefale, da det krever mye databruk og antagelig hadde levert et enda svakere resultat. For moro skyld prøvde jeg forsøksvis å koble meg på 5G-nettverket mitt via mobilen min, men det var enklere sagt enn gjort.
Kanskje like greit, all den tid GeForce Now oppgir at det kan kreve alt fra 1 GB til 22 GB data per time man strømmer spill, avhengig av hvilken kvalitet man ønsker.
Ytelse og støtte for kontrolleren
Konsollen har et typisk Android-basert operativsystem med full tilgang til Google Play, slik at man står fritt til å laste ned de applikasjonene man selv måtte ønske. Dette er kanskje Logitech G Clouds beste egenskap.
Ved siden av skyspilling kan man da bruke maskinen til alt fra å lese avisen og se på Netflix, til å spille både gamle og nye spill på en stor og fin skjerm.
Det er dessverre skjær i sjøen også her, for konsollens innmat er ikke all verden å skryte av. Her finner vi den over tre år gamle Qualcomm Snapdragon 720G, noe som gjør at ytelsen i lokale spill faller et godt stykke under pari. Det er også klin umulig for konsollen å ha to applikasjoner aktive samtidig, og enda verre er det faktum at det bare er en håndfull av de spillene vi har testet som støtter den innebygde kontrolleren uten ekstra fikling.
«Fikling» og «enklere sagt enn gjort» er for øvrig ganske beskrivende for Logitech G Cloud som helhet. Til å være en enhet som liksom skal gjøre det lettere å spille de nyeste spillene uten å måtte forholde seg til datamaskiner, dyre konsoller og komponenter, er det mye fikling som må til underveis.
Å komme i gang med GeForce Now krevde for eksempel at jeg først synkroniserte Steam-biblioteket mitt via en datamaskin; Xbox Cloud Gaming logger meg ut hver gang jeg starter applikasjonen på nytt; det er ingen muligheter for å sette strømmeøkten i dvale hvis man ønsker å ta en kort pause; og det er et mareritt å forsøke å flytte filer rundt på maskinen.
Med unntak av Steam Remote Play, Diablo Immortal (av alle ting) og Google Play, som var overraskende lette å komme i gang med, er det dessverre de færreste ting ved Logitech G Cloud som bare funker sånn uten videre.
Konklusjon
Logitech G Cloud er en kapabel maskin som langt på vei gjør det lettere å komme ordentlig i gang med skyspilling. Den håndholdte konsollen har et flott design, med en elegant skjerm, stort sett komfortable knapper og skikkelig tyngde bak seg.
Det faktum at det hele kjører på Android gjør det også lett å komme i gang, takket være enkel tilgang til brukerinformasjon, applikasjoner og en rekke andre funksjoner som et typisk nettbrett har.
Skyspillingen fungerer på sin side bare brukbart, selv om særlig de moderne spillene avslører at teknologien fortsatt har lang vei å gå. Bildekvaliteten i spill som Halo 4 og Forza Horizon 5 er markant svakere enn det man kan få på selv ganske gamle TV-apparater, og hakking er et stadig tilstedeværende problem – med mindre man klarer å opprettholde perfekte forhold for strømming av innhold over tid.
Men det fungerer altså nokså godt, og særlig eldre, tregere og mindre krevende spill kan fungere utmerket på konsollen. Dette innebærer også at Logitech G Cloud fungerer ypperlig som for de som driver med emulering av gamle spill og konsoller, og mer enn noe annet er det kanskje dette jeg personlig ville brukt maskinen til.
Med dette i tankene er dessverre den veiledende prisen på 3999 kroner altfor høy, særlig da innmaten i konsollen heller ikke er all verden å skryte av.
Det er synd at det ikke fungerer bedre – det er jo ikke egentlig Logitech sin feil at skyspilling ikke er helt «der» enda, men dette burde de strengt tatt tenkt på før de satset så kraftig på den helt middelmådige Logitech G Cloud.