Når man gløtter på et grovsnitt av spillindustrien så er det vanskelig å finne en større suksesshistorie enn amerikanske Blizzard Entertainment. Selskapet har holdt på i 20 år, står bak noen av historiens største spillsuksesser (Diablo 2, World of Warcraft, StarCraft 2) og tjener penger som gress. Det var en periode hvor de satte salgsrekord for PC-spill med hver nye utgivelse, og de har på mange måter konkurrert med seg selv ved flere anledninger.
Under et nylig intervju med bransjenettstedet Gamasutra har selskapets medstifter Frank Pearce valgt å belyse denne problemstillingen. Han tror World of Warcraft kan begynne å dale snart, men at de i stor grad vil kannibalisere seg selv.
– Jeg vet ikke om Titan kommer til å kannibalisere World of Warcraft-spillere. En desto mer nærliggende problemstilling er vel om Diablo III kommer til å ta et jafs av brukerbasen vår, fordi det er en lignende opplevelse. For vår del er det ordentlig viktig at vi anerkjenner dette på et visst stadie. Det er sannsynlig at noen kommer til å kannibalisere spillerne våre. for oss er det bedre om vi gjør det selv, sier sjefen for produktutvikling.
Plass til flere
World of WarCraft er en av tidenes største spillsuksesser, og har blitt et referansespill og en virkelig bauta på det massive onlinespill-markedet. Titan er Blizzards neste MMO-satsning, og selv om veldig lite vites om prosjektet så er det trygt å anta at amerikanerne setter alle kluter til for å gjøre det minst like stort som sine andre utgivelser.
– Jeg tror det er masse plass på markedet for å dele kunder, enten det er mellom Blizzard-spill eller andre flotte MMO-er. Vi kan bruke to år på å lage innhold som spillerne pløyer gjennom på uker eller måneder. Det er så mange mennesker som dyrker disse opplevelsene med en sånn lidenskap - så mange timer ukentlig. Jeg tror det er mye rom for at industrien kan vokse.
Det er fortsatt ikke kjent når verken Titan eller Diablo III vil utgis, men de heteste stalltipsene sier at sistnevnte er satt til å slippes i starten av neste år. Førstnevnte ligger nok flere år frem i tid, og for en utvikler som er kjent for å bruke lang tid på å lage kvalitetsprodukter så kan det være viktig å holde brukerbasen fornøyde mellom hvert spill.
- Les også: Sniktitt: Diablo III
Pearce snakker også om at de har overført brorparten av de viktigste menneskene bak World of WarCraft til Titan, og at dette har flere årsaker. Noen har jobbet med spillet i over ti år, og begynner å bli blaserte. Andre trenger simpelthen nye utfordringer. Mye tider på at Titan er en av de største spillprosjektene i verden per dags dato, og forventningene er skyhøye etter selskapets mange suksesser. Tiden vil vise om det blir dem eller noen andre som vipper World of WarCraft av tronen.
Lurer du på hvilke andre spill som er på vei? Ta en titt i Spillkalenderen!